Waarom Max Verstappen baalt van de eerste Grand Prix

Een nieuwe lente en een nieuw Formule 1-seizoen. Terwijl u waarschijnlijk nog op één oor lag, moest Max Verstappen in Australië al vroeg aan de bak voor de eerste race van het jaar: de Grand Prix van Melbourne. De verwachtingen waren hoog gespannen, tijdens de nieuwe kwalificaties had Verstappen zich naar de vijfde plek gereden, maar het liep allemaal net een beetje anders.

Precies een jaar na het debuut van Max Verstappen in de Formule 1 stond de Grand Prix van Australië weer op de agenda. Vorig jaar moest hij na 34 rondes opgeven wegens motorproblemen. Dit jaar begon hij echter vol zelfvertrouwen en had hij veel zin in de race op het circuit van Melbourne. Dat zagen we goed tijdens de kwalificaties. Zaterdag zette de coureur van Toro Rosso de vijfde tijd neer, hij had slechts vier concurrenten voor zich: wereldkampioen Lewis Hamilton (die zijn vijftigste poleposition in zijn carrière vierde), Nico Rosberg, Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen. Zou de podiumplaats waar hij dit seizoen voor gaat dan nu al werkelijkheid worden?

Profiteren
In de beginfase van de race leek het er nog op. Sebastian Vettel pakte de leidende positie, nadat Lewis Hamilton moeilijk wegkwam door een klungelige start. Verstappen profiteerde van de pech van de wereldkampioen en wist hem rondenlang voor te blijven. Na 23 rondes pakte Nico Rosberg met zijn Mercedes de leiding over van Vettel en gaf hem niet meer af.

Ongelukken
Op het circuit van Melbourne gebeurde ook nog de nodige ongelukken. Fernando Alonso (McLaren) crashte tijdens een inhaalrace op Esteban Gutiérrez (van het nieuwe raceteam Haas). Alonso vloog over de kop tegen de muur en stapte wonder boven wonder ongedeerd uit zijn wrak. Vervolgens viel Kimi Raïkkönen nog uit. En toen ging het ook mis met Verstappen. In de pitstraat verloor hij veel tijd tijdens het wisselen van zijn linker voorwiel. De jonge coureur was in het restant van de race niet te spreken over het feit dat zijn ploeggenoot Carlos Sainz geen ruimte maakte voor hem om te passeren.  Op zijn website vertelt Verstappen hierover: “De start ging goed en de eerste stint was goed, daar hadden we niets over te klagen. Maar na de tweede pitstop ging alles mis. De banden stonden niet klaar en van daaruit werd het heel lastig.” Ook over het Sainz-incident is hij nog niet blij: “Ik was sneller dan Sainz, al de hele race. Daar is verder geen actie op ondernomen, dus ik weet genoeg.”

Een teleurstellende tiende plek voor ‘onze Max’ was het resultaat. De eerste Grand Prix van het seizoen werd gewonnen door Rosberg. Hamilton werd tweede en de derde plek was voor Vettel.

Ouderwets
En kent u de mop van het nieuwe kwalificatiesysteem, dat de race een stuk spannender had moeten maken? Tja, slechts 24 uur na officiële invoering is besloten om weer terug te gaan naar de ouderwetse manier. Na overleg hebben de teambazen dat besloten omdat niemand tevreden was over het  knock-out-kwalificatiesysteem. Op 3 april wordt de Grand Prix van Bahrein verreden. Daar wordt er weer gewoon via drie rondes gekwalificeerd, zoals we gewend zijn.