Spring naar de content

De eerste tweet, hashtag en steunbetuiging: een tijdlijn van 10 jaar Twitter

“Just setting up my twttr.” Het begon allemaal een decennium terug met deze tweet van oprichter Jack Dorsey die de wereld liet weten ‘wat hij deed’. Daarna begon de gratis sociale netwerkdienst Twitter de wereld vliegensvlug te veroveren en nu tien jaar later is het de publieke schandpaal niet meer weg te denken uit opiniërend Nederland. Toch heeft het blauwe vogeltje, af en toe van koers veranderd, hier en daar behoorlijke tegenwind ervaren om deze mijlpaal te kunnen bereiken. Een tijdlijn van een decennium Twitter in vogelvlucht:

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Sophie van Os

Maart 2006

Op 21 maart stuurde Jack Dorsey, oprichter van de dienst, zijn eerste simpele tweet de wereld in. Hij liet de wereld middels deze paar tekens weten wat hij aan het doen was, precies de essentie van van het platform.

South by South West 2007
Twitter werd voor het eerst opgemerkt tijdens het Amerikaanse mediafestival South by South West 2007. “Er ontstond een extra communicatielaag”, vertelt Erwin Blom aan NOS, die sinds 2007 actief is op het platform en destijds verantwoordelijk voor nieuwe media bij VPRO. Het werd met de intrede van deze netwerksite mogelijk om te kunnen zien wat mensen bezighield. Zijn eerste tweet? “Bed kopen.”

Hashtag
Chris Messina, de voormalige Google-designer stelde het voor eerst voor om de hashtag of het kardinaalsteken te nemen om een soort groep te creëren. Maar Twitter verwierp eerst zijn idee.

Nu heeft zelfs Facebook de hashtag als een nieuwsfeed-sorteringmechanisme aangenomen en Twitter zou bijna onbruikbaar zijn zonder #trending hashtags zijn.

Vliegtuigcrash 2009
Twitter veroverde Nederland in 2009 voornamelijk als nieuwsmedium. Toen het vliegtuig van Turkish Airlines neerstortte, verscheen dit 16 minuten later al op Twitter. Ook tijdens andere gebeurtenissen in binnen- en buitenland, zoals de vliegtuigcrash in Hudson, blijkt Twitter een ideale en vooral snelle manier om nieuws te vergaren uit de eerste hand, zonder tussenkomst van persbureaus.

Een ander moment waarop Twitter van cruciaal belang was als nieuwsmedium voor politici, journalisten en burgers, was tijdens de aanslagen tijdens de Boston Marathon in 2013.

2010 #Engagement
Twitter wordt in 2010 inmiddels ook in Koninklijke kringen gehanteerd. Het Clarence House, het secretariaat van prins Charles maakte een Twitter-account aan om de verloving van prins William verloving met Kate Middleton aan te kondigen.

2012: De eerste kerkleider op sociale media
In december 2012 treedt de eerste kerkvader ooit op een sociale medium. De Paus heeft meer dan 8 miljoen volgers.

2014 #BringBackOurGirls
De #BringBackOurGirls-campagne werd opgezet om aandacht te vragen voor de meer dan 200 ontvoerde schoolmeisjes. Deze meisjes, afkomstig uit Nigeria, werden ontvoerd door de islamistische beweging Boko Haram. Onder anderen first lady Michelle Obama vroeg aandacht voor deze ontvoering.

2015 #PrayForParis
De verschrikkelijk aanslagen in Parijs eind november 2015 steunden wereldwijd miljoenen mensen op Twitter de stad Parijs met de hashtag #PrayforParis. Tien maanden voor deze aanslag vielen terroristen de kantoren van het satirische tijdschrift Charlie Hebdo binnen in Parijs. Na dit bloedblad in de hoofdstad betoogden mensen hun steun op Twitter aan de slachtoffers in Parijs door #JeSuisCharlie.

2016 #TheRevenant
Leonardo DiCaprio’s overwinning voor ‘beste acteur’ in de film The Revenant bij de #Oscars, zorgde voor een heus kippenhok op het platform. Er werden ruim 440.000 tweets per minuut de ether ingestuurd. Duidelijk is dat het platform Twitter zijn in 2006 nog primaire functie van ‘what are you doing‘ uit het oog verloren is en dat het medium vooral fungeert als opiniepagina en nieuwsbron.

Moeilijke tijden
Toch waren de laatste twee jaar moeilijke jaren voor het bedrijf. Het platform kreeg een nieuwe CEO, er volgende ontslagrondes en ook op de beurs ging het niet fantastisch met vogeltje. Het platform stagneert qua gebruikers, terwijl sociale media zoals Snapchat en Instagram de gebruikersaantallen zien toenemen. Zo heeft Instagram wereldwijd al bijna 400 miljoen actieve gebruikers tegenover 305 miljoen actieve Twitteraars. Ondanks dat het bedrijf in wat zwaarder weer verkeerd, blijft het alle zeilen bijzetten om de gebruikers terug te winnen. Zo werd vorig jaar al Moments gelanceerd, een tijdlijn waarop een verzameling tweets te zien is van bijvoorbeeld sport, muziek of nieuws. Ook is de blauwe reus in de race om rechten binnen te slepen om tv-programma’s live te streamen. Maar of de koerswijziging zijn vruchten afwerpt valt te bezien in de jaarcijfers van het bedrijf die in april 2016 worden gepresenteerd.

https://twitter.com/twitter/status/711658625924620288?ref_src=twsrc%5Etfw

Onderwerpen