Waarom de Efteling het voorbeeld is voor Europese themaparken

Het is Tweede Paasdag en dat betekent niet dat alleen de meubelboulevards in trek zijn, maar ook de attractie- en themaparken kunnen weer flink geld in hun laatje verwachten. Thema- of belevenisparken doen het goed in Nederland.

Park na park wordt geopend, je zou haast over een wildgroei spreken, Wildlands in Drenthe, WitchWorld in Flevoland en Magic World of Lights in Limburg. Nederland kent er inmiddels om en nabij twintig met de Efteling in Kaatsheuvel als grootste en succesvolle publiekstrekker. Vorige week werd daar het nieuwste sprookje Pinokkio geopend. Deze innoverende, interactieve attractie in het Sprookjesbos moet het park in 2020 naar de vijf miljoen bezoekers brengen. Maar hoe ontwerp en realiseer je zo’n gigantische belevenis? Eindelijk is er een bijna zeshonderd pagina’s tellend boek Theme Park Design & The Art of Themed, waarin auteur David Younger alle trends en geheimen ontrafelt voor een succesvol themapark.

Met voortdurende nieuwe technologieën, moordende concurrentie en wisselende verwachtingen van bezoekers, blijft het voor pretparkeigenaren een grote uitdaging om gasten continu de ultieme belevenis te geven bij een bezoek. En wie denkt dat een pretpark beginnen zo gedaan is, heeft het mis. Achter het ontwerpen van een themapark gaat heel wat wetenschappelijk onderzoek schuil.

Auteur Younger beweert dat er nog nooit zo diep in de wereld van gethematiseerd entertainment is gedoken. Aan het boek werkten grote legendes mee, zoals Peter Alexander (Universal Studios Florida), Anthony Esparza (SeaWorld), Tim Delaney (Disneyland Paris) en Ton van de Ven en Anton Pieck (Efteling). De grote Tony Baxter, de belangrijkste ontwerper van Disneyland Paris, heeft het voorwoord geschreven.

Elk detail telt
Voordat dat magische gevoel zich ontpopt tijdens een bezoek aan de Efteling of aan Disneyland, moeten er een oneindig aantal besluiten worden genomen tijdens het proces van het ontwerpen van het park. Over elk detail wordt nagedacht: over de juiste plek voor een carrousel, de lettertypes op de borden, tot de kleur van de letters op de menukaat. Elk besluit draagt bij aan de sfeer en beleving die het bezoek voor jong en oud onvergetelijk moeten maken. “Geen beslissing, hoe klein ook, mag over het hoofd worden gezien,” beschrijft Younger. De ontwerper van Walt Disney, Dick Irvine, wist bijvoorbeeld de precieze hoogte van elk gebouw, waar iedere buis is geplaatst en wat er in het park kwam. Allemaal, omdat het belangrijk is.

Aan Looopings laat Younger weten dat hij meerdere bezoekjes aan Nederland heeft gebracht om te praten met decoratiebedrijf Jora Vision en om de Efteling te bekijken. De Efteling wordt namelijk als een goed voorbeeld gezien als park met succesvol ontworpen attracties in de Europese themaparken markt.

Storytelling
Younger, die als designer werkte bij Walt Disney in Californië, geeft een gedetailleerde beschrijving van het concept storytelling in thema-ervaringen. ‘Een boek vertelt verhalen door middel van woorden op een pagina, een film vertelt verhalen door middel van bewegende beelden op een scherm, en een thema-attractie vertelt verhalen in gecreëerde omgevingen,’ schrijft Younger in zijn inleiding. Alle lagen, met de achtbaan als rijdende trein, met de muziek, de soorten bomen, medewerkers en sfeervolle restaurants, en tal van andere technieken maken het totaalplaatje waarin het publiek actief deelneemt aan het verhaal.

David Younger opent in juni een nieuw Disney Resort in Shanghai. Mensen kunnen dan zelf beoordelen of de auteur er in is geslaagd om de bezoekers een unieke belevenis te geven.