Waarom de nieuwe Tesla vrouwen ineens wèl kan bekoren

Te groot. Te snel. Te protserig. Toen haar man drie jaar geleden een Tesla S kocht, was Juliëtte Rosenkamp (34) niet bijster enthousiast. De kinderboekenschrijfster uit Deventer reed liever in haar eigen auto, een Citroën C1. Inmiddels is ze om. Ze pakt liever de Tesla en is zo enthousiast dat ze er speciaal een website voor heeft gemaakt. In overleg met Tesla Motors Nederland weliswaar, de importeur, maar geheel onbezoldigd. Louter om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren en zo te helpen de uitstoot van CO2 te verminderen.

Rosenkamp is niet de enige. De verkoop van de eind vorige week met een gelikte show gelanceerde Tesla Model 3, het vierde model van de Amerikaanse producent van elektrische auto’s, loopt als een trein. Liefst 276.000 bestellingen heeft het bedrijf in drie dagen tijd naar eigen zeggen ontvangen. Ter vergelijking: vorig jaar verkocht de onderneming in totaal 50.658 auto’s.

Van deze early adopters was ongeveer de helft vrouw. Opvallend, temeer omdat de eerdere Tesla-modellen vrouwen aanzienlijk minder konden bekoren. Kopers van de veel grotere, in 2013 gelanceerde Tesla S – vanafprijs: 70.000 euro – waren voor 86 procent mannen. De vorig jaar gelanceerde Tesla X, een SUV met vleugeldeuren, liefst zeven zitplaatsen en een prijs vanaf 94.500 euro, moest de populariteit van het merk onder vrouwen opkrikken. SUV’s zijn in trek bij vrouwen, onder meer vanwege praktische pluspunten als de extra ruimte – handig voor de boodschappen en de kinderen – , veiligheid en het goede zicht. Maar vooralsnog lopen vrouwen uit het Gooi en Hollywood niet warm voor Model X.

Wat maakt Model 3 onder vrouwen nu ineens zo populair? Immers, qua uiterlijk verschilt deze nieuwe Tesla niet veel van concurrenten als de Opel Ampèra of de Toyota Prius. Net zo saai, zo niet nog saaier. De wetenschap dat vrouwen meestal vallen voor markante boodschappenwagentjes als de Fiat 500, de Ford Ka en Mini’s maakt deze switch des te intrigerender.

Een ding is zeker: de snelheid in combinatie met de stilte van het elektrische rijden zijn het in ieder geval niet. De verklaring ligt eerder bij een verschil in beleving. Vrouwen zijn praktischer, ze willen met hun rijstijl optimaal gebruik maken van de voordelen en mogelijkheden van de elektrische auto – lees: een maximale actieradius, geen lawaai – leert onderzoek. Mannen zijn vooral geïnteresseerd in de technologie en de R&D erachter.

Ook de prijs speelt een rol. Model 3, waarvan de eerste exemplaren in Nederland pas in 2018 worden geleverd, gaat ongeveer 35.000 euro kosten, aanzienlijk minder dan de twee voorgaande types. Dat maakt de auto betaalbaarder, ook voor vrouwen, die wereldwijd gemiddeld nog steeds gemiddeld 15 procent minder verdienen dan mannen.

Odiel Mennink, hoofdredacteur en testrijder van FemmeFrontaal, een online magazine over auto’s, heeft nog een andere mogelijke verklaring: “Inmiddels staat 40 procent van de auto’s op naam van een vrouw. Bovendien blijkt uit onderzoek dat in 80 procent van de huishoudens de vrouw bepaalt wat voor auto er wordt gekocht.”

Minstens zo belangrijk volgens Mennink en Rosenkamp: de ‘vrouwvriendelijkheid’. Mennink: “Vrouwen zijn doorgaans intuïtiever. En een Tesla is een intuïtieve auto. Je hoeft niet direct een dik naslagwerk door te ploegen om erin te kunnen rijden. Dat spreekt vrouwen aan. Daar komt bij dat Model 3 is een stuk handzamer is dan zijn voorgangers. Je kunt hem veel gemakkelijker inparkeren.”

Rosenkamp wijst nog op de veiligheid. “Als ik in mijn C1 door twee auto’s wordt gesandwicht overleef ik het niet, in de Tesla wel. Dat geldt uiteraard ook voor mannen, maar als vrouw let je daar toch iets meer op. Hetzelfde geldt voor een detail als de automatisch inklappende portierhandgrepen. Toch een prettig gevoel wanneer je als vrouw ergens alleen in het donker staat. En dan heb ik het nog niet eens over de navigatie, de parkeersensoren en Spotify.”

En hoe zit het dan met dat ‘duffe’ uiterlijk? Rosenkamp verontwaardigd: “Duf? Pfff! Wanneer je als man in een Tesla rijdt heb je meteen sjans. Als vrouw vragen ze je direct ten huwelijk. Dat overkomt me in de C1 toch echt niet! Ik vind de Model 3 prachtig. Vooral die neus. Van voren is het net een Porsche Cayenne. Maar in zo’n CO2-bak wil ik niet rijden.”

De kinderboekenschrijfster heeft inmiddels een Model 3 besteld.

In een reactie op dit artikel laat Tesla Motors weten: “Graag benadrukken wij dat Tesla Motors op geen enkele manier betrokken is bij websites van derden. Ook werken wij niet met importeurs en dealers, alle activiteiten zijn in handen van Tesla Motors zelf.”