U kent ’m vast nog niet: ’s werelds bloedigste pop-upstore

Wie een confectieoverhemd aanschaft dat is gemaakt in Bangladesh houdt zeer waarschijnlijk kinderarbeid in stand, en wie een slangenlederen tas of alleen al een ceintuur van gelooide pythonhuid koopt, heeft beslist bloed aan de handen. We weten het heus wel. Nog altijd gaat kinderarbeid en op obscene wijze om het leven gebracht dier als warme broodjes over de toonbank — al die poster-, internet- en televisiecampagnes van de Greenpeace-achtigen op deze wereld ten spijt.

Nee, een organisatie die tot de lethargische consument wil doordringen, moet van goede huize komen. Het Aziatische filiaal van PETA, een van de grote belangenbehartigers van het dierenrijk, bedacht een ludieke actie met het hulp van een adverteerbureau. Ze richtten een moderne pop-upstore in, midden in hip Bangkok. Aan de buitenkant niets smerigs te bespeuren.

insta1

Maar, de (van imitatieleer, daar gaan we maar even van uit) tassen, damesportefeuilles en laarzen stopten de bedenkers vol met bloederigheid. Imitatievlees, -spier, -bloed, en in één tas zelfs een zeer geloofwaardig, kloppend hart. Tot grote schrik van de argeloze bezoekers.

insta 5 1 8 9

De leerindustrie krijgt PETA er niet onmiddellijk mee op de knieën, maar een (succesvol) gewaarschuwde consument telt ten minste voor twee.