Spring naar de content

Vijf vragen over de EgyptAir-crash

‘De stemming [in de cockpit] was opgewekt, de bemanning bedankte ons in het Grieks’. Tijdens het laatste radiocontact met EgyptAir-vlucht MS804, net voor de klok van twee uur op de vroege donderdagochtend, leek er volgens de Griekse luchtvaartautoriteit geen vuiltje aan de lucht. Kort daarna stortte het toestel met 66 inzittenden in de Middellandse Zee. Wat weten we tot nu toe? Vijf vragen en antwoorden.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Paul Geraedts

1. Waar en wanneer verdween het vliegtuig van de radar?
Vlucht MS804 steeg afgelopen woensdagavond om 23.09 op vanaf de Parijse luchthaven Charles de Gaulle, richting de Egyptische hoofdstad Caïro, een vlucht van zo’n 4 uur en 20 minuten. De eerste uren verliep alles eigenlijk volgens vluchtplan, totdat de Griekse luchtvaartautoriteiten 39 minuten na het laatste bericht opnieuw contact met de bemanning probeerden te maken. Het vliegtuig stond op het punt om het Egyptische luchtruim binnen te vliegen. Kort daarna werd het radiosignaal verloren. De Grieken hebben een tijdlijn geplaatst met de gebeurtenissen.

2. Was het een terreurdaad?
Daar nijgen experts momenteel wel naar. Het vliegtuig maakte vlak voor het verlies van radiocontact een aantal zeer abrupte en moeilijk te verklaren manoeuvres, die sterk wijzen op het feit dat het toestel hoog in de lucht uiteen gevallen is. Terwijl het nog te vroeg is om vast te stellen wat er werkelijk gebeurde, legt een woordvoerder van de Egyptische autoriteiten het als volgt uit: “Het is op dit moment moeilijk om iets te ontkrachten dan wel te bevestigen, maar de mogelijkheid van een terreurdaad is waarschijnlijker dan een technisch mankement.”

3. In het geval van een bom, waar is deze geplaatst?
Mocht het toestel door een terroristische daad neergestort zijn, dan is het zeer waarschijnlijk dat dit door een explosief aan boord veroorzaakt is. Ergens moet er dan een gat in de beveiliging zijn geweest. Het lijkt onwaarschijnlijk dat een explosief anno 2016 op een luchthaven als die van Parijs in een passagierskoffer naar binnen is gesmokkeld.

Autoriteiten kijken nu met argusogen naar het personeel van de luchthaven. Na de aanslagen in Parijs in november 2015 werden er ongeveer 80 medewerkers van Charles de Gaulle ontslagen vanwege angst voor terreuraanslagen, gepleegd met medewerking van vliegveldpersoneel. Echter werken er zo’n 86.000 mensen op de enorme luchthaven, en is het zeer moeilijk die allemaal in de gaten te houden.

Buiten de Parijse luchthaven zijn er ook een paar andere opties die tot de mogelijkheden behoren. In de dagen voor de crash deed het toestel, een Airbus A320, een aantal plekken aan. Zo landde het vliegtuig in Tunesië en in Eritrea, beide landen staan erom bekend dat ze flinke beveiligingsproblemen hebben.

4. Wie waren er precies aan boord?
Aan boord waren 66 mensen, voornamelijk Egyptenaren (30) en Fransen (15), andere nationaliteiten aan boord waren Algerije, Soedan, Irak, Koeweit, Canada en Portugal. Volgens de Egyptische luchtvaartautoriteiten waren er drie kinderen aan boord.

5. Is het wrak al gelokaliseerd?
Daar begint het op te lijken. In de Egyptische territoriale wateren van de Middellandse Zee zijn de eerste wrakstukken van het toestel gevonden, met hulp van de Griekse marine. De Verenigde Staten hebben hun hulp aangeboden in de zoektocht naar het toestel, maar het is nog niet duidelijk of dat op prijs gesteld wordt, met name de Egyptische autoriteiten zijn daar niet zo happig op. Wel zal het naar alle waarschijnlijkheid niet lang duren voordat het toestel gevonden wordt, aangezien de locatie van de crash bekend is. Hopelijk geven de zwarte dozen dan uitsluitsel over de werkelijke toedracht van de crash.

Onderwerpen