Bestaat het lijfblad nog wel?

Er is een discussie of ‘het lijfblad’ nog wel bestaat, dan wel bestaansrecht heeft. Door de digitalisering zou er sprake zijn van ‘ontbundeling’, waardoor de lezer zich niet meer identificeert met een blad, maar via internet van-alles-wat leest. De mediawetenschapper McLuhan stelde in de jaren zestig ‘The medium is the message’, maar is deze stelling nog houdbaar?

Over de gevolgen van deze digitalisering wisselden Xandra Schutte (hoofdredacteur De Groene Amsterdammer), Alexander Pleijter (hoofdredacteur De Nieuwe Reporter), Miriam Rasch (HvA) en Usha Wilbers (Radboud Universiteit) afgelopen week in Spui25 van gedachten.

De ontbundeling van de media houdt in dat het nieuwsaanbod gefragmenteerd wordt aangeboden. Hoewel veel tijdschriften en kranten proberen pogen de lezer van een zo volledig mogelijk samenhangend nieuwsaanbod te voorzien, kiest de consument er vaker voor losse berichten te lezen waardoor de binding met één soort blad – het lijfblad – verloren gaat.

Er valt heel wat te zeggen voor de ontbundeling, de lezer kan via internet en de digitale kiosk Blendle zelf een persoonlijk tijdschrift samenstellen. Maar, en zo bepleitte ook Alexander Pleijter, een titel staat wel ergens voor; het staat garant voor een bepaalde kwaliteit en niveau.

Libelle TV
Dat bladen allang niet meer alleen in print bestaan moge duidelijk zijn. Veel tijdschriften hebben te kampen met een terugloop aan abonnees en zoeken andere manieren om zich te manifesteren. Bladen zijn mediamerken geworden en dat zij ook via sites, digitale nieuwsbrieven en sociale media communiceren is meer regel dan uitzondering. Maar hoe de toekomst van de gevestigde namen er precies uit gaat zien is meer vraag dan weet.

Libelle, het ‘geïllustreerde weekblad voor de vrouw’, dat in 1934 voor het eerst verscheen, lanceerde vandaag een online televisiezender: Libelle TV. Volgens de hoofdredacteur Hilmar Mulder komt het blad daarmee ‘echt tot leven’. Columniste Ebru Umar zal voor de zender een politiek programma gaan presenteren. Libelle hoopt hiermee de specifieke doelgroep van vrouw bij wie het gezin voorop staat, aan zich te blijven binden.

Wellicht kunnen we de stelling van McLuhan naar de digitale tijd vertalen naar crossmedia is the message.