Zien: is dit de meest racistische reclame aller tijden?

Reclames voor wasmiddel blinken doorgaans niet uit in originaliteit. Vaak gaat het om de verbeelding van een huiselijk tafereeltje waarin de huismoeder (met slecht nagesynchroniseerde stem) uitlegt over hoe de kinderen zichzelf constant besmeuren en het wasmiddel uiteindelijk de dag redt.

‘Dat moet anders kunnen’, moet er ergens in China op een brainstormsessie in een kantoorgebouw geroepen zijn. En anders, dat werd het zeker. Het resultaat is van een wel heel rigoureuze aard, wie wist dat wasmiddel ook huidskleur kan veranderen? De reclame gaat nu al rond als ‘de meest racistische reclame ooit’ en maakt veel tongen los.

Zo vallen er op sociale media commentaren te lezen als ‘kan iemand China even bellen en vertellen dat we in de eenentwintigste eeuw leven?’ Maar het spotje doet ook iets anders: het laat de wereld kennismaken met een weinig bekend fenomeen in de Chinese maatschappij, waar Afrikanen (of andere mensen met een donkere huidskleur zoals Indiërs) openlijk gediscrimineerd worden.

Een donkere huid wordt van oudsher geassocieerd met werken op het land, en Afrika wordt door de Chinese media neergezet als een hels continent; waar ziekte, oorlogen en enorme criminaliteitscijfers schering en inslag zijn. Hoewel volgens sommige Afrikanen die in China wonen de situatie sinds Obama president van de Verenigde Staten werd wat is verbeterd, illustreert onderstaande commercial dat er desondanks nog een lange weg te gaan is.