Handsfree bellen, wel wat aan de hand

Het zou een misvatting zijn dat handsfree bellen in de auto minder gevaarlijk is dan ‘handson’ bellen, stellen onderzoekers van de Universiteit van Sussex. Nieuw onderzoek toont aan dat het gevaar niet zozeer schuilt in het al dan niet de handen beschikbaar te hebben, maar in het verbeeldingsvermogen dat het telefoongesprek van de bestuurder vergt. De aandacht wordt daardoor te veel van het verkeer afgeleid en dat verslecht het reactievermogen. Handsfree bellen is in Nederland nog steeds toegestaan en het is de vraag of de wetgeving nu gaat veranderen.

In Frankrijk is het sinds vorig jaar verboden in de auto oortjes of een hoofdtelefoon te dragen. In Nederland mag men sinds 2002 niet meer mobiel te bellen in de auto, tenzij het handsfree is. De overheid voerde campagne onder het motto: ‘handsfree bellen, niks aan de hand’. De boete is niet gering en bedraagt inmiddels 235 euro.

Het gebruik van mobiele telefoons is sinds halverwege de jaren negentig sterk toegenomen, dat bedenkende is het opmerkelijk dat het belverbod pas in 2002 werd ingevoerd – om over de autotelefoon die al in 1980 in Nederland geïntroduceerd werd nog maar te zwijgen. De onderzoekers die beweren dat handsfree bellen net zo gevaarlijk is als gewoon bellen menen dat rijden zonder aangeschakelde telefoon in de auto de enige echt veilige manier van rijden is.

Slachtoffers
Uit cijfers van de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat er in ons land jaarlijks circa 600 slachtoffers vallen door mobiel handson bellen in de auto. Wanneer je een telefoon in je hand hebt zou volgens het SWOV de kans op een ongeval verviervoudigen. Wellicht is het wachten op cijfers over verkeersongevallen met handsfree bellen tot de regels ook in Nederland strenger worden, het onderzoek van de Universiteit van Sussex baseert zich immers op testen in een simulator.

Het toestaan van gebruik van mobiele telefoons op de fiets staat ook ter discussie. Ook in het fietsverkeer leidt bellen vaker tot ongevallen, blijkt uit onderzoeken van het SWOV. Verkeersminister Melanie Schultz laat daartoe nu onderzoeken of het mogelijk is telefoongebruik op de fiets te verbieden. In Denemarken en veel Zuidelijke Europese landen geldt al een dergelijk verbod. De reden dat het in Nederland nog toegestaan is, zou vooral zijn dat een verbod moeilijk te handhaven is.

Het handhaven van een regel om geen aangeschakelde telefoon in de auto te hebben – wat de onderzoekers het meest veilig achten – zal zeker niet haalbaar zijn. Wat er wel (of niet) gaat veranderen, moet de toekomst uitwijzen.