Spring naar de content

The rich kids of Instagram: decadentie voor de likes

Van een bezoekje aan het woonatelier tot gluren bij de buren – iedere week gaat HP/De Tijd op zoek naar opmerkelijk ontwerp en waardevol woonadvies. Deze week: de rijkeluiskinderen van Instagram. Maakt geld dan toch wel gelukkig?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Marleen Hogendoorn

Ze zijn jong, rijk en beroemd. Beroemd op Instagram dan, met duizenden volgers. Maar waarmee eigenlijk? Met rijk zijn: dure kleding, exclusieve accessoires, de laatste gadgets, grote auto’s en heel veel feestjes. En daarvan foto’s op Instagram showen. In 2010, toen het sociale medium werd gelanceerd, was het eigenlijk bedoeld om mooie foto’s met elkaar te delen. Al gauw werden de rich kids een heuse community gezien de vele berichten onder hashtag #richkidsofinstagram, het tumblr-account en de documentaire die dit jaar over de rijkeluiskinderen uitkwam.
FullSizeRender (13)FullSizeRender (12)FullSizeRender (11)

 

 

 

 

 

 

Botox 
Daarin zien we bijvoorbeeld Timothy Drake, een 23-jarige jongeman uit Florida, rijk omdat zijn familie goed verdiende in de diamantenindustrie. Hij vindt het niet erg om $43.000 uit te geven aan hotelsuites in Parijs, toen hij zich verveelde vloog hij voor drie maanden naar Fiji en hij gebruikt sinds zijn veertiende botox. En natuurlijk post hij daar foto’s van.

New year, new face. #turningbacktime #likemotherlikeson @mimzy_stagram

Een foto die is geplaatst door Timothy Drake (@thetimothydrake) op

Shoppen & uitgaan
Of neem erfgename Lana Scolaro uit Londen die zo’n $15.000 per maand uitgeeft aan shoppen en uitgaan. Zelf heeft ze verschillende Birkin Bags (à $25.000) en spoot er onlangs eentje voor de grap rood met graffitiverf. Het leven van een rich kid gaat overigens niet altijd over rozen: Scolaro postte een foto met zanger Robin Thicke. Op het plaatje was via de spiegel te zien hoe de (toen nog even) getrouwde zanger de twintigjarige dame goed bij haar kont pakte. Drama! Nu probeert ze aan haar imago te werken met een eigen juwelenlijn. Natuurlijk gesponsord door haar vader.

#flashback to shooting for @youmagsocial with my partner in crime @stephyscolaro : by @dianagomezphoto

Een foto die is geplaatst door Lana💲 (@lanascolaro) op

Tijdelijke vrienden
Evan Luthra
, een internetentrepreneur en een van de weinige online beroemdheden die zijn eigen centjes heeft verdiend, vindt het stiekem ook wel leuk om zijn haters te voeden. Hij lanceerde enkele handige apps, waaronder een soort Uber-app voor helikopters; u weet wel, in het geval u plotseling een helikopter nodig hebt. Zijn vrije tijd brengt hij graag door op bootfeestjes met zijn tijdelijke vrinden en vrindinnen die hij dure champagne laat drinken.

Uit Pakistan komt Dimash Adilet. De 21-jarige psychologiestudent is lid van de Mensa-club en heeft maar liefst 355 duizend volgers. Hij ziet zichzelf als een rolmodel en probeert via diepzinnige quotes de jeugd te inspireren. Dat hij dat dan probeert via een selfie in zijn privéjet, naast zijn gloednieuwe Ferrari of met Miss Universe; soit hij probeert het in ieder geval.

In Nederland valt het best mee met het gepoch van (wan)smaak via social media, wij werden immers opgevoed met de wijsheid ‘doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’. Een bekende Nederlandse rich kid is Josh Veldhuizen. Rijk geboren, maar wel keihard werkend voor haar eigen fashionlabel Josh V. Zo kan het dus ook.

H A P P Y W E E K E N D // Enjoying a perfect Saturday w/my love and Family! #relax #enjoy #workhard #enjoyharder #qualitytime #Family #Belgium

Een foto die is geplaatst door ★ Josh Veldhuizen ★ (@joshveld) op

Hoe lang zouden de buitenlandse rich kids nog doorgaan met het showen van hun dure spullen? In ieder geval zolang er mensen doorgaan met liken. Of totdat het geld op is…