De verkeerde tactiek en saaie race voor Max Verstappen

Zou het stratencircuit in Bakoe een aanwinst zijn voor het Formule 1-seizoen? Na het zien van de race-ontmaagding van de hoofdstad van Azerbeidzjan is de kijker geneigd een voorlopig negatief antwoord op die vraag te geven.

De volger van de snelle wagens kreeg zondagmiddag een saaie race voorgeschoteld, zonder spectaculaire inhaalmanoeuvres of crashes en met een leider die geen moment zijn koppositie in de wedstrijd uit handen gaf. Zoals wel vaker dit seizoen startte Nico Rosberg vanaf pole position om zijn Mercedes vervolgens onbedreigd als eerste over de finish te sturen. Sebastian Vettel (Ferarri) eindigde op gepaste afstand als tweede, Sérgio Perez (Force India) completeerde – net als op het stratencircuit in Monaco – het podium.

Max Verstappen, die Rosberg een week eerder het leven nog zuur had gemaakt met excellente stuurmanskunsten, leverde een gevecht in de marge. Na zijn teleurstellende negende plaats in de kwalificatie kwam de jonge Nederlander uiteindelijk niet verder dan een achtste plek in Bakoe.

Die relatief matige eindnotering had Verstappen, die de op twee na snelste rondetijd van de dag noteerde, voor een groot deel te danken aan de tactiek van Red Bull. Het team koos voor een tweestopstrategie, en leek daarmee te gokken op het in elkaar zou schuiven van het veld wanneer de safety car op de baan zou komen bij crashes. Ongelukken die waren ingecalculeerd door alle muren langs het circuit.

De momenten van onoplettendheid bleven uit en Verstappen en teamgenoot Daniel Ricciardo – die als derde startte en uiteindelijk vlak voor Verstappen als zevende eindigde – zagen enkel coureurs voor zich eindigen die slechts een keer de pitsstraat opzochten. Daarmee lijkt de tactiek voor volgend seizoen al geschreven.

In het WK-klassement verstevigde Rosberg met zijn overwinning zijn koppositie. Lewis Hamilton die na twee overwinningen in Bakoe genoegen moest nemen met een vijfde plaats is de eerste achtervolger. Verstappen bezet de zesde stek.