Niks ‘knipoog naar de consumptiemaatschappij’. De flamingo is rete-gezellig

Wekelijks neemt HP/De Tijd de wereld voor mode en trends kritisch onder de loep.

flamingo_hp
Foto: Flickr | Mike Fisher

Rare vogel
De zomer mag dan (nog) niet hot zijn, de flamingo is dat zeker wel. Waar vorige zomer de ananas ineens op allerlei T-shirts, hipsterhemden, kussens, wandborden, glazen en cocktailservetjes werd gedrukt en er zonnebrillen (!) in ananasvorm verschenen, vind je nu de langbenige roze functionaris overal op terug. Trendvoorspellers met wapperende gewaden en rare brillen zullen dit ongetwijfeld kunnen duiden (‘de moderne mens heeft weer behoefte aan luchtigheid, kleur, dromen’) maar dat zal Jan en Janneke met de pet een zorg zijn: die vinden het gewoon rete-gezellig. Zo zit ik dit stukje te tikken in een roze flamingo slaapshirt, bij het twinkelende licht van de flamingolampjesslinger en met uitzicht op een slapende flamingo in mijn tuintje in de vliegende zomerstorm. Heerlijk!
Het oermodel van de plastic tuinflamingo werd in 1957 ontworpen door beeldhouwer Don Featherstone (what’s in a name?) in opdracht van een plasticfabriek. De Amerikaanse suburbs in het post-WOII-tijdperk waren nogal eentonig en met zo’n roze rare vogel in je voortuin kon je je van de massa onderscheiden. Uiteraard was dat effect snel weg toen iederéén zo’n ding buiten had staan en werd het een symbool van slechte smaak. En hoe gaan die dingen? Na een paar jaar gaan hippe types ermee aan de haal en wordt het – ik zeg maar wat – opeens een ‘knipoog naar de consumptiemaatschappij’. Toen was de lol er een tijdje af, en nu is-ie weer helemaal terug. Maar dan bij de Xenos en de Action. Dus niet hip. Maar wel gezellig. Dat u het weet.
De floravariant van de flamingo, de ananas, mag overigens nog steeds. Tropische connotaties doen het nu eenmaal goed. Dat kan deze fijne varkens trouwens geen ruk schelen. Wat ze met een flamingo zouden doen durf ik niet eens aan te denken.

koffie_hp
Foto: Flickr | zackzen

Vette koffie
‘Wat wil je in je koffie?’
‘Een klontje boter graag.’
Dat heb ik weer. Word ik geacht hier trends te signaleren, kom ik er eentje tegen van een jaar oud. Die ik dus niet kende! Koffie met boter. Ja echt. Boter. Beter bekend als bulletproof koffie. Nou was ik hier een jaar geleden nog niet, dus de kans is groot dat jullie het allemaal gemist hebben. Let op.
Bulletproof koffie maakt deel uit van het bulletproof dieet. Een soort paleo 2.0. Volgens bedenker Dave Asprey mag het echter geen dieet heten, maar moeten we lifestyle zeggen. Dat is natuurlijk niet meer dan een taaldingetje, want alles waarbij je geen pasta (check), paddestoelen (check), brood (check), schimmelkaas (check) of aardappels (check) mag eten, heet in mijn woordenboek gewoon Dieet. En dan ook nog eens geen wijn, want schimmels. Pff!
Maar die koffie dan? Kort gezegd – en hier wat langer – koffie met boter en kokosolie. Klinkt yuk, maar schijnt best te hachelen. Door een bepaalde reactie tussen koffie en vetten blijft de cafeïne-rush langer duren, verhoog je je concentratievermogen en vermindert je hongergevoel. Je maakt het als volgt:

1. Zet koffie (uiteraard slow coffee, geen zakje. Waarom makkelijk als het moeilijk kan?);
2. Doe koffie in voorverwarmde blender;
3. Voeg twee eetlepels boter toe (grasboter, want dat komt van ‘koeien die gras eten’. Ik verzin het niet zelf. Andere koeien eten zeker zuurkool);
4. Voeg twee lepels kokosolie toe;
5. Blender tot je een schuimende cappuccino-achtige substantie hebt;
6. Drink;
7. Val af.

bergedorfer-funny-beer-ad-pregnant-men-maternity-brewed-with-love-jung-von-matt-3Bierbaby
Is het schattig of walgelijk? Het Duitse biermerk Bergedorfer wilde eens wat anders en besloot tot een eerlijke reclamecampagne. Dat klinkt als een contradictio in terminis, maar ze hebben het redelijk waargemaakt. Omdat je van bier helaas nu eenmaal niet slanker wordt, tonen de mannelijke modellen allemaal hun niet geringe bierbuik. Dat is best walgelijk, maar wat het dan weer zo lief maakt is de pose die ze aannemen: als een vrouw met een hoogzwangere buik. Of de campagne doeltreffend is, valt nog te bezien, maar verfrissend is het zeker.

Via
Via etsy.com

Vissenbenen
Persoonlijk zou ik onmiddellijk naar de dokter rennen als ik schubben op mijn kuiten kreeg, maar er zíjn vrouwen die het mooi vinden om in een zeemeermin te veranderen. Een eigenaardige fascinatie om deels te willen transformeren tot een koudbloedig, onwelriekende fabeldier (Freud zou hier vast wat over kunnen zeggen), maar goed: ieder het hare. Via Etsy kun je schubbige panty’s bestellen (40 denier, voor de kenner) die niet van echte vissenbenen te onderscheiden zijn. Op bestelling in elke gewenste kleur en motief te verkrijgen.

Beeld: Screenshot Google