Spring naar de content

Volkskrant-columnist verwijt zijn krant ‘voorpaginareclame voor kledingindustrie’

Goed nieuws op de voorpagina van de Volkskrant maandag. Het kabinet presenteerde een lijst met eerlijke kledingmerken. ‘Merken zoals G Star, Sissy Boy, Vanillia en WE Fashion kunnen voortaan met een gerust hart gekocht worden. Ook bij de Bijenkorf kan de bewuste consument gegarandeerd terecht. Ook C&A, CoolCat, HEMA en zelfs Wehkamp verkopen tegenwoordig duurzaam textiel.’ Columnist en programmamaker Teun van de Keuken sprak er op Twitter schande van, en prikte de pr-bubbel door in zijn vrijdagcolumn.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door De Redactie

‘Afgelopen maandag knalden er bij verschillende bedrijven champagnekurken,’ schrijft Van de Keuken. ‘Hun groots opgezette reclamecampagne werd door tal van media als nieuws gepresenteerd. Nergens werd vermeld dat het om een pr-stunt ging. Een betere publiciteitscampagne kun je je niet wensen.’

Specifieker: de zestig kledingtextielbedrijven, onder wie voorgenoemde merken, hebben een convenant getekend waarin ze beloven binnen drie tot vijf jaar de arbeidsomstandigheden ‘substantieel te verbeteren’. Kanttekening: het tekenen van zo’n convenant betekent dat de kleding niet plotsklaps duurzaam is, maar dat bedrijven beloven een belofte voor verbetering doen.

‘Hoe gerust kunt u terecht? Net zo gerust als wanneer u naar een winkel gaat waarvan het gebouw elk moment kan instorten, waar kinderen achter de naaimachines staan, waar zonder bescherming met chemicaliën wordt gewerkt en waar het salaris zo laag is dat een volwassen man er niet van kan rondkomen.’

Van de Keuken verwijt Lilianne Ploumen, minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, gemakzucht. Ze zou erop rekenen dat alle bedrijven hun bevoorradingsketen transparant maken en de fabrieken van wie zij kopen voldoende betalen. ‘Ze rekent erop dat de kledingbedrijven het zelf wel regelen.’

Bij VPRO verscheen in 2015 de documentaire Slag om de klerewereld: het wonder van de wegwerpmodewaarin Teun van de Keuken als textielhandelaar onderdook in de erbarmelijke textielindustrie in Bangladesh.