Spring naar de content

De cijfers: zoveel publiciteit krijgen Donald en Hillary werkelijk

De dag die je wist dat zou gaan komen is eindelijk hier: het staat volgens het aan de Universiteit van Harvard gelieerde Shorenstein Center vast dat Donald Trump vol in de spotlights staat. En er is meer te leren van dit op maandag gepubliceerde onderzoek.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jessy de Cooker

In het kort kan met het rapport in de hand gesteld worden dat de Republikeinse verkiezingsrace en The Donald in het bijzonder de politieke spotlights niet of nauwelijks afstond. Tussen 1 januari en 1 juni van dit jaar stonden de Amerikaanse media – de tien grootste Amerikaanse mediabedrijven werden meegenomen in het onderzoek – bol van de bijzondere race die altijd maar één winnaar leek te hebben: Donald Trump. De Democratische voorverkiezing en de strijd tussen Hillary Clinton sneeuwde volledig onder. De Republikeinen kregen 67 procent van de mediatijd tegenover 33 procent voor hun blauwe tegenstrevers.

Top-Trump
De aandacht voor Trump nam volgens het onderzoek zoveel journalistieke mankracht in beslag dat ‘er geen diepere laag’ kwam in de berichtgeving over de strijd tussen Hillary Clinton en haar uitdager Bernie Sanders. Van de 24 onderzochte mediaweken was er slechts een waarin Trump minder media-aandacht kreeg van Clinton, die bijna de hele race na Trump de meeste aandacht kreeg. Zij kreeg over de hele periode een kwart minder aandacht dan Trump. Dat is volgens de onderzoekers de grote reden dat ze won van Sanders, die gemiddeld zelfs minder plek in de krantenkaternen en televisie-uitzendingen kreeg dan Ted Cruz. Op enkele momenten zelfs minder dan John Kasich.

Bron: Shorenstein Center
Bron: Shorenstein Center

Negatief belicht
Deze studie tijdens de Amerikaanse voorverkiezingen is een follow-up op een onderzoek van vorig jaar rond de toon van de media-aandacht vlak voor de eerste voorverkiezingen in Iowa en New Hampshire. Volgens dat onderzoek kreeg Trump door de vele media-aandacht en positieve toon van de berichten een kickstart. Op dat moment was The New York Times met slechts 63 procent positieve of neutrale berichten zijn grootste ‘criticaster’. Van die positiviteit rond Trump is zeker bij de New Yorkse krant weinig meer over. Trump wordt aangepakt waar het kan. Dat blijkt ook uit de cijfers van Shorenstein. Tijdens de afgelopen zes maanden is een kleine meerderheid (51 procent) van de berichtgeving rond Trump negatief.

Positieve Sanders
De enige politicus die in de media positief werd belicht, was good old Bernie Sanders. Die aandacht trok pas in het slot van de campagne op stoom, maar ‘The Bern’ mag zich kronen tot de kandidaat waar het positiefst over geschreven werd. Hij verloor dan wel de strijd van Clinton, maar zij kreeg veel negatieve publiciteit dankzij haar mailfraude.

Bron: Shorenstein Center
Bron: Shorenstein Center

In maart schatte The New York Times dat Trump twee miljard dollar aan gratis publiciteit had gekregen sinds het begin van de campagne. Shorenstein doet daar geen uitspraken over, maar concludeert wel dat hij alle andere kandidaten qua plek in de mediaspotlights ondersneeuwt. Negatieve is ook publiciteit, en dat geldt nu ook officieel voor Donald Trump.

Alles is geoorloofd om in november het Witte Huis binnen te lopen als president van de Verenigde Staten.