Hoe zo’n gratis smartphonespelletje miljárden dollars opbrengt

De veelbesproken smartphonegame Pokémon Go mag dan razendpopulair zijn, maar de applicatie is nog altijd gratis. Desalniettemin groeide uitgever Nintendo in één klap 10 miljard dollar. Productontwikkelaar Niantic Labs steeg 9 miljard dollar in waarde. Wat is het verdienmodel van Pokémon Go, het spel dat verslavender bleek te zijn dan crack?

Op 6 en 11 juli had Pokémon Go – het spel werd 6 juli gelanceerd in de VS – dagelijks 4 miljoen bezoekers. Het is het meest gespeelde spelletje op smartphones in de Verenigde Staten. De release in Europa laat nog op zich wachten, omdat de servers overbelast raken van het wereldwijde veelgebruik. (Het is mogelijk om de applicatie al te downloaden via omwegen, getuige de collectief rondstruinende jeugd.)

Pokémon GO Update and Data on Wolrdwide Installs

Maar hoe groeiden uitgever Nintendo en spelontwikkelaar Niantic zo ontzettend snel, als er geen euro hoeft te worden afgerekend?

De aandelen van Nintendo Co. stegen dinsdag dertien procent in Tokio. Dat groeipercentage volgde op de 25 procent van een dag eerder. Het Japanse bedrijf heeft nu een marktwaarde van meer dan 30 miljard dollar. En dat is te danken aan investeerders, die het volste vertrouwen hebben in de winst die Nintendo op den duur gaat maken met de game. Gebruikers kunnen namelijk aankopen doen in de app, zoals een aantal PokéBalls voor een dollar of wat. Alleen al in de VS gaven iOS-gebruikers (iPhone en iPad) zo’n 1,6 miljoen dollar uit aan deze toepassingen. En er zijn meer economische mogelijkheden.

Binnenkort komt Nintendo met Pokémon Go Plus, een versie van de applicatie die werkt op basis van van bluetooth. De gebruiker laat de smartphone in zijn zak, en deze trilt zodra er een Pokémon in de buurt is. Slechts een druk op de knop voldoet om het beestje te vangen (de essentie van het spel). Zodra de gebruiker verbinding maakt met het internet, ziet de gebruiker zijn vangst van de dag. De plusversie ging in de voorverkoop voor 35 dollar, en was haast direct uitverkocht. De totale opbrengst tot nu toe laat zich raden.

Een derde inkomstenbron is de vermarkting van de zogenaamde PokéSpots, de landmarks (speeltuinen, pleinen, parken, et cetera) waar gebruikers naar toe moeten lopen om Pokémon te kunnen vinden en vangen. In een interview met Financial Times kondigt de CEO van Niantic aan, John Hanke aan: “Er is een tweede component in ons businessmodel, en dat is het concept van gesponsorde locaties. Betaal ons om een locatie te worden op het virtuele bordspel – een stimulans voor het voetverkeer.” Amerikaanse horeca-ondernemingen die zich nu al bij toeval (fysiek) op zo’n PokéSpot (virtueel) bevinden, zijn slimme acties begonnen om gebruikers binnen te lokken voor consumptie.

Hoe lang dit ongekende succes van Pokémon Go aanhoudt, is natuurlijk nog maar de vraag, maar de eerste winst is geteld.