Spring naar de content

Macht aan de Instagrammers

Wie zijn toch die, voornamelijk vrouwelijke, personen die goedgekleed en druk in de weer met hun smartphone bij elke show van de Amsterdam Fashion Week op de eerste rij zitten? Zijn het fashionable edoch verdwaalde Pokémon Go-spelers? Nee, het zijn social influencers: bloggers die beroemd zijn geworden door het sociale medium Instagram.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Marleen Hogendoorn

Er was een tijd dat hoofdredacteuren van bladen als Vogue, Elle en Cosmopolitan de absolute heersers waren in de modewereld. Ze zaten front-row bij elke modeshow, bepaalden wat er in de bladen kwamen, welke trends je dat seizoen moést volgen en welke modeontwerper hét ging worden.

Die tijd is voorbij, want sinds de opkomst van Instagram in 2010 is die macht deels verplaatst naar populaire Instagrammers. Van die knappe dames met duizenden, soms wel honderdduizenden of miljoenen, volgers die met een filosofische blik of duckface foto’s van zichzelf maken gekleed volgens de laatste mode. Bekende merken betalen (hoeveel precies is één van de grootste bedrijfsgeheimen) deze zogeheten social influencers om hun kleren, make-up en accessoires te dragen en te promoten. Waarom? Simpel: ze hebben veel meer bereik dan de pers. De volgers van de influencers zien hen bovendien als rolmodel en kopen het liefste de kleding die deze idolen dragen.

Happy Monday #hoi Top @hm Jeans random from Paris bag @louisvuitton and shoes @gucci

Een foto die is geplaatst door Anna Nooshin (@annanooshin) op

Perfecte reclame
Laten we wat influencers nagaan. Anna Nooshin, begon ooit het blog NSMBL, is inmiddels host bij RTL Boulevard, schreef twee boeken en heeft 206.000 volgers op Instagram. Haar feed bestaat uit dromerige selfies, haar laatste aangeschafte (of gekregen?) kleding, accessoires en make-up en uitzichtfoto’s van haar woonplaats Amsterdam.

Een simpel stilleven van wat neergelegde lippenstiftjes levert al gauw 5.706 likes op en vragen zoals: ‘Welke MAC-lippenstift is dit precies?’ en ‘Zou je de producten kunnen vermelden?’. Perfecte reclame dus.

Playing around #love

Een foto die is geplaatst door Anna Nooshin (@annanooshin) op

Een andere bekende Nederlandse social influencer is Linda Tol. Deze Amsterdamse verhuisde naar Milaan om een nog groter publiek te bereiken. Ze is trendwatcher, blogger en model. Een foto waarin ze simpel gekleed is in een spijkerbroek met een zwart badpak is goed voor bijna 3.300 likes. Natuurlijk is het merk badpak getagd in de foto voor haar 257.000 volgers.

WANDER

Een foto die is geplaatst door Linda Tol (@lindatol_) op

Love the dress
Die paar honderdduizend volgers zijn nog niets als we kijken naar social influencers in het buitenland. De Amerikaanse Chiara Ferragni van het blog The Blonde Salad bijvoorbeeld, ze heeft maar liefst 5,3 miljoen volgers wereldwijd en is daarmee de grootste influencer. Op een afbeelding (107.000 likes) waarin ze gekleed is in een zwart jurkje, zwarte Chanel-tas en zwarte sandalen reageren honderden volgers met ‘What brand r these sandals?’ en ‘Love the dress! Is that a D&G?’.

Tonight in Puglia #TheBlondeSaladGoesToPuglia #ItalianDays

Een foto die is geplaatst door Chiara Ferragni (@chiaraferragni) op

De toekomst
Voor de influencers is het plaatsen van content op social media een fulltime baan geworden waarmee ze hun boterham wel goed kunnen beleggen (hoeveel ze er precies mee verdienen is niet bekend). En daarmee kunnen ze nog wel even vooruit, want de toekomst van social media ziet er rooskleurig uit. U herinnert u vast wel die tijd dat u heel hip een account op Hyves (2004-2013) had. Van de een op andere dag was u echter weer ouderwets want plotseling was Facebook hét sociale medium geworden.

Socialmedia-expert Kirsten Jassies: “Je ziet bij zo’n verandering dat eerst de jongeren en later pas de ouderen overgaan. Ik verwacht dat Facebook voorlopig nog populair blijft, de focus gaat wel meer op nieuws liggen. Daarnaast worden Instagram en Snapchat steeds hipper.”

De expert voorspelt bovendien de opkomst van Musical.ly. Dat is een app waarmee je playbackt of meezingt met een bestaand liedje en tegelijkertijd een videoclip opneemt. Al dansend en zingend vloggen dus met als doel zoveel mogelijk likes verzamelen. De eerste bekende bekende ‘musers’ zijn al gespot.

U weet dus wat u te doen staat mocht u een carrièreswitch overwegen. Vraag desnoods uw kinderen, neefjes, nichtjes of buurkinderen om advies.