Hoe Barbie probeert minder stereotypisch te zijn

Een Barbie is alleen voor meisjes, heel erg dun, wit en heeft geen carrière. Met deze stereotypering probeert speelgoedfabrikant Mattel al jaren te breken en doet dat nu door een STEM (Science, Technology, Engineering and Math) kit op de markt te brengen waarbij wetenschappelijke experimenten uitgevoerd kunnen worden. En dan met name met wasmachines en jurkdesigns.

De STEM kits hebben als uitgangspunt om meisjes te inspireren uiteindelijk een technisch of wetenschappelijk beroep te kiezen, omdat mannen (met uitzondering van sociale wetenschappen) in deze beroepsvelden nog steeds de leiding hebben. Met de kits kunnen echter voornamelijk dingen ontworpen worden die passen bij het stereotype vrouwbeeld, zoals een wasmachine en draaiende kledingrekken.

De producenten sloegen al eerder de plank mis toen ze het boek Barbie: I Can Be a Computer Engineer uitbrachten. Het idee was veelbelovend, de filosofie er achter was dat vrouwen vrije keuzemogelijkheden hadden en in principe alles konden worden. Maar toen bleek dat Barbie in het verhaal hulp nodig had van twee jongens om een videospel te ontwikkelen, werd het volledig afgekraakt.

Het lichaam van Barbie stond al langer ter discussie. In 2006 meldde de Sunday Times dat spelen met barbies bij zou dragen aan eetstoornissen. Twee Britse onderzoeken toonde aan dat meisjes die veel met barbies hadden gespeeld later een onrealistisch lichaamsideaal hadden. Ook de Amerikaanse vereniging van psychologen, de APA, waarschuwde in 2010 dat de vroege seksualisering door speelgoed als Barbies voor grote problemen op latere leeftijd kan zorgen.

Eerder dit jaar gaf Mattel eindelijk gehoor aan dit commentaar en lanceerde drie nieuwe lichaamsvormen voor de poppen: tall, petite en curvy. Samen met de nieuwe huidskleuren en kapsels die Mattel een jaar eerder toevoegde aan de collectie zou de grotere variatie voor een realistischer beeld moeten zorgen.

In november 2015 bracht de commercial van Barbie Moschino heel wat teweeg. In de reclame is een jongetje te zien dat superblij is met zijn Barbie. Mattel werd door de media geprezen om de commercial die afrekent met de genderstereotypering, maar de video bleek niet afkomstig van Mattel, maar van de kledingontwerper Moschino. Het filmpje was bedoeld als parodie op de Barbiereclames uit de jaren ’80.

Beeld: YouTube screenshot