Die nieuwe H&M-couturecollectie is vooral heel Nel Veerkamp

Wekelijks neemt HP/De Tijd de wereld voor mode en trends kritisch onder de loep.

apple-ios10-emoji-waterpistolPief paf plons
In de week waarin bekend werd dat Texaanse studenten voortaan een wapen mogen meenemen naar colleges om zich te kunnen verdedigen als er weer eens een gek begint te schieten, besloot Apple om zijn revolveremoji te veranderen in een waterpistooltje. Eerder dit jaar overwoog Unicode, de organisatie die (o.a.) emoji’s selecteert en reguleert, een jachtgeweer toe te voegen aan het bestaande assortiment, maar zowel Apple als Microsoft was daar tegen. Promotie van geweld en zo.
Dit najaar komen de zeer policor emoji’s – waaronder vrouwen in traditionele mannenberoepen, regenboogvlaggen en eenoudergezinnen – waarover ik al eerder berichtte, beschikbaar bij de introductie van Apple’s iOS10. ‘Peace man!’ ✌

kenzo_hpNel Veerkamp 2.0
Aan de designerscollecties van H&M die in november in de winkels hangen, heb ik nooit lang plezier gehad. Een Lagerfeld-shirtje dat na twee wasbeurten de geest gaf, een Isabel Marant-sweatshirt dat ik te klein kocht (geen tijd om te passen en ik MOEST het hebben) en als allerergste een oversized roze ‘overgooier’ van Stella McCartney waarin ik eruitzag als een leeggelopen reuzeframboos. Die raakte ik zelfs op Marktplaats niet kwijt.

Toch is altijd weer spannend om te horen welke designer de jaarlijkse ‘couture’-collectie gaat ontwerpen. Dit jaar is de keus op Kenzo gevallen, het Franse modehuis dat bekendstaat om zijn kleurgebruik en opvallende prints. Een team onder leiding van creatieve geesten Carol Lim en Humberto Leon heeft ernaar gestreefd een collectie te ontwerpen die ‘zowel individueel als in totaliteit’ te dragen is. Met andere woorden: als je je alleen maar een T-shirtje kan veroorloven, is het ook goed.

Deze week werden de eerste beelden beschikbaar en op de sociale media waren de meningen niet mals. ‘Ordinair’ was de overheersende gedachte over de nauwsluitende felgekleurde tijgercoltruien en -leggings en gebreide tijgerlaarzen (❤️❤️❤️). Dat is het ook wel een beetje – zeg maar Nel Veerkamp 2.0 – en men blikte weemoedig terug op de truttige jarentachtigontwerpen van Balmain vorig jaar. Persoonlijk werd ik erg vrolijk van de Kenzo-ontwerpen, maar ik heb dan ook geen last van goede smaak. Eerder dit jaar werkte Kenzo ook al samen met Disney ter ere van de nieuwe Jungle Book-film. Een heerlijke collectie met uiteraard een sweatshirt met Shere Khan als de legendarische Kenzotijger. Als ik er ooit in slaag de uitermate gebruikersonvriendelijke pagina Kenzo.com te doorgronden, ga ik hem zeker aanschaffen. En sowieso staat deze dame op 3 november om zeven uur bij H&M op de stoep. Want die laarzen MOET ik hebben!

Gezondheid
Drinkt u nog steeds prosecco op het terras? Hahaha. ‘2010 is calling!’ Blauwe wijn dan? Alsjeblieft zeg, dat kan ook niet meer: so last month! Nee, als je echt indruk wilt maken, ga je voor de watermeloenchampagne, hét zomerdrankje van 2016. Of nou ja, zómer… Hoe dan ook, zo maak je het:
1. Kleine watermeloen (geschild en in stukjes) pureren en zeven.
2. Het sap van twee limoenen toevoegen en goed mengen
3. Scheut watermeloensap in glas en aanvullen met champagne (of cava, of prosecco)
4. Garneren met een stukje limoen en/of het eeuwige blaadje munt
5. Eigenlijk een soort smoothie, lekker gezond, dus neem er gerust een paar.

Hello #fridayaperoinspiration #watermelonchampagne 🍸🍉

Een foto die is geplaatst door marijke vdb (@vdbmarie) op

dog-vitiligo-black-labrador-photoshop-battle-26Pandahond
En als toetje, for no reason at all, foto’s van een zwarte labrador die lijdt aan vitiligo, een ongevaarlijke en pijnloze ziekte die het pigment doet verdwijnen. Zijn baasje plaatste een foto van de pandahond op Reddit met een hilarische photoshop battle als resultaat. Enjoy!

Beeld: H&M