De eerste dode in de suikeroorlog van AH is gevallen

’s Lands bekendste grootgrutter, Albert Heijn, bindt de strijd aan met suikers. En die strijd wordt allereerst op eigen grondgebied gestreden: de eigen producten worden voorzien van een suikerwijzer die laat zien hoe zoet een product is. Gaandeweg zullen veel huismerkproducten 10 tot 40 procent minder suiker gaan bevatten. De AH: “Wij willen onze klanten inspireren gezonder te eten en te drinken.”

Maar dat is nog niet alles. Want naast de suikers in het AH-huismerk worden nu ook de A-merken aangepakt. En Albert Heijn lijkt zich daarbij niet te storen aan het feit dat een (ongezond) product zeer goed verkoopt. Zo worden er vanaf deze week geen halve literblikken Monster (een mierzoete, maar populaire energydrink met een ph-waarde die het glazuur van uw tanden doet oplossen) meer verkocht bij de Appie. Met name voor middelbare scholieren in het gehele land een zwarte dag, hun leraren zijn er beduidend minder rouwig om.

Nu heeft een beetje Albert Heijn toch al gauw een groot assortiment aan energiedrankjes, en is het schrappen van Monster slechts een kleine slok op de (sterk gesuikerde) borrel. Maar desalniettemin is het een belangrijke slag, en wel hierom. Monster is een van de sterkere merken, samen met Rockstar en Red Bull heeft de zorgvuldige marketing een flinke aantrekkingskracht. Alle drie de merken zijn actief in de wereld van de extreme sporten, en strijden nog harder om een podiumplaats dan hun gesponsorde atleten. Letterlijk, want wanneer een skateboarder, snowboarder of bmx’er een prijs wint, krijgt hij vaak nog voor de bokaal een blik energiedrank in de hand gedrukt. Dat dit blik opvallend vaak ongeopend blijft (het is niet bepaald iets wat een topsporter snel zal consumeren) is slechts een detail.

En het resultaat van deze gelikte marketing mag er wezen. Het komt in de vorm van een inmiddels berucht fenomeen dat een fijne alliteratie teweegbrengt: de stuiterende scholier. Zij die de drankjes gretig consumeren, en dientengevolge niet meer te houden zijn in de klaslokalen. En of de school in kwestie ze nu verbiedt of niet: in tussenuren en pauzes worden de drankjes toch wel gretig weggeklokt, met alle gevolgen van dien. De stuiterende scholier kampt met slaaptekort, in extreme gevallen hartkloppingen en een verhoogde kans op alle andere kwalen die bij een overmatige suikerconsumptie om de hoek komen kijken, zoals diabetes en vetzucht.

De volledige impact van het drama is nog niet geheel bekend, aangezien de vele consumenten van Monster momenteel over de stranden van populaire jongerenvakantiebestemmingen Vlieland of Albufeira struinen, al dan niet met een emmertje wodka-Redbull binnen handbereik. Maar wanneer de tourbussen van reisorganisaties GOGO en Beachmasters dan uiteindelijk weer terugkeren wordt het voor deze groep eventjes wennen; de blikjes met de groene M zijn uit de Albert Heijn verdwenen. Het eerste dodelijke slachtoffer van de suikeroorlog is gevallen.

Natuurlijk is de stap naar de concurrent een kleine, en aangezien al deze chemische brouwsels praktisch hetzelfde smaken hoeft dat niet al te moeilijk te worden. Het is te hopen dat de Appie de oorlog tegen de suikers doorzet en andere supermarkten het voorbeeld volgen. De oorlog mag nog niet gewonnen zijn, maar de strijd is begonnen.