Spring naar de content

Voor Spotify wordt het erop of eronder

Al eerder schreef ik over Spotify en het was vanuit zakelijk oogpunt niet positief. Het is – en naar blijkt: blijft voorlopig – een zwaar verliesgevende operatie. Daarmee wil niet gezegd zijn dat Spotify niet een fantastisch product is met wereldwijd ruim 30 miljoen gebruikers.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Dr. Doom

Eerder dit jaar haalde Spotify één miljard dollar op aan financiering onder beleggers die wel van een beetje risico houden. Dat was in maart, bij het tienjarig bestaan. In die tien jaar leed het bedrijf alleen maar verliezen en een winstgevend model is nog lang niet in zicht. Je mag er ook gewoon aan twijfelen of daarin ooit verandering komt.

De omzet bedroeg in 2015 2,2 miljard dollar. Daarvan draagt Spotify 1,8 miljard af aan de muziekindustrie. Er wordt onderhandeld om de bijdrage onder de 50 procent te krijgen, dat zal niet lukken. Apple betaalt 57,5 procent, waarom bij Spotify genoegen nemen met minder.

De beleggers die in maart dat miljard fourneerden kregen daarvoor zogenaamde converteerbare obligaties, geen aandelen dus. Maar ze hebben het recht om die obligaties bij een beursgang om te zetten in aandelen met een korting van 20 procent op de introductiekoers van het aandeel. Die korting loopt op naar mate de beursgang wordt uitgesteld. Die beleggers hijgen nu in de nek van oprichter Daniel Ek. Komt er nog wat van? Van die beursintroductie. Ze waardeerden het bedrijf in maart op een totale beurswaarde van 8 miljard dollar. Best veel denkt u? In werkelijkheid is het een tamelijk armoedig bedrag voor een bedrijf dat al tien jaar bestaat en een destijds baanbrekend product bedacht. Neem bijvoorbeeld Snapchat, daarvoor wilde Facebook al in 2013 3 miljard dollar betalen, het bedrijf bestond toen nog maar net. Het aanbod werd afgeslagen en nu, drie jaar later, wordt een eventuele beurswaarde op 16 miljard dollar geschat. Snapchat groeit razendsnel, ook in omzet en omdat daar geen torenhoge royalties aan de orde zijn, is de kans op winst op termijn een stuk groter.

Intussen geeft Spotify 250 miljoen dollar per jaar uit aan research & development. Eigen videoproducties worden gemaakt, hele series worden besteld. Maar, net als het streamen van muziek, met concurrenten als Apple Music, Amazon’s Prime Music en YouTube, is dat een overvolle markt waarin concurrenten mijlen voorliggen.

Onderwerpen