Hoe turbulentie te voorspellen

Het voorspellen van turbulentie is de achilleshiel van de moderne luchtvaart. De voorspellingen van piloten zijn vaak niet accuraat en gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Onderzoekers van de Universiteit van Warschau tonen aan dat turbulentie sneller én preciezer gedetecteerd kan worden op basis van gegevens die bij vluchten van commerciële luchtvaartmaatschappijen reeds bekend zijn.

Turbulentie zou volgens de Federal Aviation Administration de belangrijkste oorzaak zijn van letsel bij vliegtuigpassagiers bij niet-fatale ongevallen. Toch is er vooralsnog geen goed systeem om turbulentie in het vliegtuig te voorkomen. Jacek Kopec, een doctoraalstudent aan de Universiteit van Warsaw kwam er achter dat de meeste moderne vliegtuigen voor commerciële doeleinden al jaren zijn uitgerust met sensoren die belangrijke gegevens over turbulentie verzamelen. Op basis van deze gegevens kunnen piloten turbulentie beter voorspellen en in de meeste gevallen ook voorkomen.

Deze gegevens waren niet voor publiek toegankelijk. Kopec kwam er samen met Siebren de Haan (KNMI) tijdens een onderzoek bij toeval achter. Vervolgens bleek dat door de informatie van de sensoren te gebruiken het mogelijk is turbulentie op 20 km afstand te voorspellen. Een passagierstoestel doet er zo’n 100 seconden over deze afstand te overbruggen en piloten zouden door deze accurate gegevens turbulentie kunnen voorkomen.

Om het systeem te kunnen gebruiken zijn er geen significante investeringen nodig. De komende maanden wordt er verder getest en gewerkt aan adequate software. De onderzoekers van de Universiteit van Warschau zijn blij, want het bewijs dat het systeem de piloot van belangrijke informatie kan voorzien om gevaarlijke situaties te voorkomen is volgens hen geleverd.