U leeft gezonder dan u denkt. 10 wetenschappelijke argumenten

Voor wie dadelijk de hardloopschoenen weer eens een hele week in de kast heeft laten staan, ongezond heeft gegeten, koffie en alcohol heeft gedronken en in plaats van te mediteren tot laat op stap is geweest, is er goed nieuws. Hele plezierige, alledaagse dingen verbeteren namelijk het menselijk immuunsysteem en dragen daardoor bij aan een gezond en lang leven. Een optimistische wetenschappelijke inventarisatie.

Kletsen
We weten allemaal hoe belangrijk het is om gezond en gevarieerd te eten. Dat is van belang voor het immuunsysteem, om lichamelijk gezond te zijn en geestelijk fit. Maar mensen die van jongs af aan tweetalig zijn opgegroeid en die meertaligheid ook in hun verdere leven blijven bezigen, zijn minder vatbaar voor dementie. Meer praten, dus.

Koffie
Te veel koffie zou niet goed zijn voor de mens. Maar drie grote koppen – denk aan Starbucksformaat, dus zeker 250 milliliter – per dag halveert het risico op de ziekte van Parkinson bijna, terwijl de kans op Alzheimer met 20 procent afneemt, zo laten genoeg studies zien. Verdere studies tonen aan dat matig koffie drinken ook goed is tegen diabetes en vijf soorten kanker.

Bubbels
Alcohol is niet goed voor je, behalve bijvoorbeeld rode wijn – en dan nog met mate. Maar kies in plaats van een mooie rooie die goed is voor het hart, eens voor bubbels. Een Britse studie laat zien dat twee tot drie glazen champagne per week het geheugen verbeteren en helpen om hersenaandoeningen te voorkomen. Dit weerspreekt overigens het Voedingscentrum, dat in een nieuwe Schijf van Vijf adviseerde niet meer dan één glas alcohol per dag te nuttigen.

DNA
Een gezonde leefstijl draagt bij aan het bereiken van een late leeftijd. Maar wat te denken van die opa die zijn hele leven rookte en jenever dronk en toch 95 is geworden? Dat komt doordat genetische factoren verantwoordelijk zijn voor ongeveer 20 tot 30 procent van de variatie in de verwachting van je levensduur. Wetenschappers onderzoeken in dit verband een gen dat cholesterol transporteert en helpt bij het verplaatsen van ‘slecht cholesterol’ in de bloedbaan.

Waardering
Doe je weinig aan sport, omdat je werk er maar weinig tijd voor over laat? Geen nood. Een twintig jaar durend onderzoek heeft aangetoond dat de waardering van collega’s van groot effect is op de gezondheid.

Vriendschap
Op een soortgelijke wijze is het regelmatig omgaan met vrienden van belang. Net zoals waardering van belang is, is lachen en de mogelijk om te kunnen ontspannen dat ook. En daar kunnen je vrienden bij helpen. Onderzoekers van de universiteit van Californië in San Diego merkten op dat mensen met grote sociale netwerken minder last hadden van overgewicht, minder vaak rookten en minder vatbaar waren voor diabetes, hoge bloeddruk en depressies dan mensen met minder vrienden. Bij deze mensen was het risico op overlijden aan hart-en vaatziekten slechts de helft van dat van de groep met weinig sociale contacten. Of het hier gaat om een causaal verband of een gemeenschappelijke oorzaak, is onbekend. Een studie van de universiteit van Wisconsin laat verder zien dat het hebben van veel vrienden ervoor zorgt dat de een eiwit dat wordt gelinkt aan de ziekte van Alzheimer, reuma en kanker minder in de bloedbaan voorkomt. “Sterke sociale banden kunnen bescherming bieden tegen ziektes, misschien omdat ze een buffer bieden tegen de alledaagse stressoren”, aldus de studie.

Flossen
Een andere goede “vervanger” voor sporten is tandenpoetsen en flossen. Dat heeft veel meer positieve effecten op je lichaam dan je zou denken. Er is een groeiende hoeveelheid bewijsmateriaal dat hart-en vaatziekten, verstopte slagaders en beroertes gekoppeld kunnen worden aan ontstekingen en infecties die orale bacteriën kunnen veroorzaken.

Seks
Veel en tot laat gaan stappen klinkt ongezond, maar niet als je daarbij een scharrel weet op te pikken. Regelmatig seks -zo twee tot drie keer per week – verbetert het immuunsysteem. Een studie van Wilkes University in Pennsylvania laat zien dat studenten die twee keer per week seksuele gemeenschap hadden, hogere niveaus van een specifiek antilichaam in hun lichaam hadden in vergelijk met studenten die geen seks hadden. Bovendien laat de prikkeling van al die zenuwen het lichaam ook ontspannen, waardoor de bloeddruk zakt.

Slapen
Je komt maar niet aan die acht uur slaap toe? Wees gerust, zeven uur is het optimale aantal voor je gezondheid. Wie meer dan acht uur slaapt, óf minder dan vier uur, verkort zijn levensduur met 15 procent. In dat laatste geval zijn overigens veelal depressies of slaapapneu debet aan de korte nachtrust. Wie daar meer over wil weten kan hier meer lezen van HP/deTijd over gezondheid en slaap. Hoe dan ook, met zes of zeven uur per nacht zit je – mits je je wel uitgerust voelt – goed.

Lezen
Tegen de tijd dat je veertig wordt, verlies je jaarlijks 1 procent van je hersencellen. Tussen de twintig en dertig kun je echter een buffer opbouwen. Mentaal uitdagend werk, maar ook lezen en muziekinstrumenten spelen (minstens drie maal per week) kan de groei van nieuwe hersencellen en -verbindingen in het brein stimuleren. Een uitdagend boek of een puzzel kunnen wonderen doen voor je mentale gesteldheid.

Foto: Flickr | L.C. Nøttaasen

Beeld: Flickr | L.C. Nøttaasen