Uber heeft de pizza’s hard nodig

Donderdag kregen de aandeelhouders van Uber in een conference call een koude douche. In het eerste halfjaar van 2016 bedroeg het verlies wereldwijd meer dan 1,2 miljard dollar.

Dat er verliezen worden geleden is geen geheim, er wordt overal marktaandeel gekocht door grootschalig te beginnen. Om het gebrek aan dekking tenminste ten dele te compenseren, bezorgt Uber in de VS inmiddels ook. Als die auto’s toch rijden, kunnen ze beter iets vervoeren, tegen betaling. Desnoods pizza’s.

In de VS is nu gestart met de bezorging van versproducten (UberFresh) en complete maaltijden (UberEats). Dat laatste zou zo succesvol zijn dat Uber kansen ziet in ander landen, waaronder Nederland. UberEats bezorgt maaltijden van restaurants per auto of fiets bij klanten thuis. Er wordt personeel gezocht, ook hier.

Uber is niet beursgenoteerd maar heeft inmiddels wel veel aandeelhouders. In steeds nieuwe ‘rondjes’ wordt bij investeerders geld opgehaald met de impliciete belofte dat ze ooit – bij een beursgang – gaan cashen. Op papier is Uber meer dan € 55 miljard waard, althans: tegen die koers stak Saoedi Arabië er kort geleden nog ruim drie miljard in.

De echte domper vandaag was het dat er in het eerste kwartaal in elk geval in de VS winstgevend zou zijn gedraaid, maar het tweede kwartaal bracht daar toch weer een verlies  van meer dan 100 miljoen. Het bedrijf groeit als kool, de omzet nam van kwartaal tot kwartaal toe van $ 3,8 miljard naar $ 5 miljard. Maar elke dollar of euro nieuwe omzet, kost meer dan dat bedrag.

Aan de ene kant positioneert Uber zich als een hightech technologie onderneming. Maar de bottom line is dat er gewoon heel veel mensen en heel veel rijdend en brandstof slurpend staal aan te pas komen om het product te leveren. Analisten vinden het dan ook ongehoord dat de zogenaamde cash burn rate zo hoog blijft. Om dat gat met pizza’s dicht te lopen, dat ziet niemand gebeuren.