Spring naar de content

In Italië mist deze (seksistische) campagne zijn doel totaal

Italië heeft al sinds de jaren zestig te maken met een krimpende bevolkingsgroei. 488 duizend geboortes in het afgelopen jaar was het laagste geboorteaantal sinds 1861. Daartoe besloot de overheid campagne te voeren om mensen aan te moedigen jong kinderen te krijgen, maar de campagne stuit vooral op commentaar.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Door Postma

Het ministerie van Volksgezondheid keert sinds 2015 aan de meeste ouders al een maandelijkse bonus uit, en minister Beatrice Lorenzin wil dat bedrag vanaf 2020 verdubbelen. Om het ouderschap nog meer te stimuleren bedacht Lorenzin, in aanloop naar de ‘Fertility Day’ op 22 september, een campagne waarbij 12 posters en een site gelanceerd werden.

De posters zijn bij veel mensen echter in het verkeerde keelgat geschoten. De teksten en plaatjes zouden seksistisch en beledigend zijn.

fertilityday1
Schoonheid kent geen tijd. Vruchtbaarheid wel.

 

fertilityday3
Jonge ouders. De beste manier om creatief te zijn.

 

fertilityday4
Vruchtbaarheid is een gemeenschappelijk goed.


De Italiaanse bestsellerauteur Roberto Saviano schreef op zijn facebookpagina: “Ze zeggen simpelweg dat je op moet schieten om snel kinderen te maken. Heb je geen vaste baan? Wat maakt het uit?”

Bij de campagne hoorde ook een ‘fertility game’. Inmiddels is het spelletje samen met andere content van de site verwijderd.


Minister Lorenzin heeft na de stortvloed aan commentaar laten weten het anders aan te zullen pakken:

Onderwerpen