Natuurlijk vormt de neonazistische mening van de leraar een gevaar

Een Oldenzaalse geschiedenisleraar werd deze week ontslagen vanwege het aanhangen van extreem-rechts gedachtegoed, viel op website van NRC te lezen. De discussie is losgebarsten, want wat weegt nu zwaarder: de vrijheid van meningsuiting of de grondslagen van de school? En worden de tere zieltjes van onze kinderen niet al jaren geïndoctrineerd met links gedachtegoed?

De jonge leraar, een twintiger die niet bij naam genoemd wordt, kreeg afgelopen juni zijn onderwijsaanstelling op het Carmel College in Oldenzaal, maar deze werd weer ingetrokken nadat bekend werd dat hij actief binnen de NVU (Nederlandse Volks Unie) was. In eerdere gesprekken noemde de leraar zijn NVU-perikelen een ‘jeugdzonde’, en een foto gedateerd uit 2012 leek deze bewering te staven. Echter bleek naderhand dat hij recent nog actief was binnen de NVU-beweging van Constant Kusters.

En dan komt de onherroepelijke vraag: mag een leraar zomaar ontslagen worden vanwege zijn gedachtegoed, hoe extreem ook? Het officiële statement van de school is dat de politieke voorkeuren van de man hem ‘ongeschikt maken voor het doceren van het vak geschiedenis’. En vanwege het christelijke karakter van het Carmel College valt dat te begrijpen.

In een Facebook-discussie onder het NRC-bericht – hieronder het originele bericht – werd in verschillende commentaren het ongenoegen over modern onderwijs geventileerd. Een kleine greep: ‘de leraar’ stemt altijd GroenLinks, en dit gedachtegoed wordt volgens sommige commentaren ook al jaren opgedrongen aan ons kroost, dat ‘politieke correctheid door de strot geduwd krijgt’.

Maar om intolerantie dan maar te tolereren? En uitgerekend een vak als geschiedenis.

Binnen vakken als geschiedenis en maatschappijleer is het belang van een goede discussie groot. Echter lijkt het fascistische gedachtegoed van de NVU nu niet de perfecte voedingsbodem voor tolerantie. Maar geldt dat niet voor iedere extreme ideologie?

Een van de belangrijkste aspecten van het vak geschiedenis is de herkomst en de betrouwbaarheid van bronnen. Extremistische meningen van de docent (die als een betrouwbare bron moet gelden) zijn dus een gevaar. Binnen de neonazistische ideologie wordt immers op zijn zachtst gezegd nogal eens creatief met de geschiedenis van de twintigste eeuw omgesprongen. Stel je eens voor, zeg.

“Goedemorgen jongens en meisjes, open allemaal jullie boeken op pagina 65.”
“Maar meneer, zouden we het niet over de Holocaust hebben vandaag?”
“Nee Kareltje, we slaan die zionistische leugens over.”