Verklaard: zondag uitgeslapen, maar maandag alsnog moe

Slaap kan je niet inhalen, te weinig slapen is slecht voor je, te lang slapen is ook slecht voor je en van slecht slapen word je dik. De media berichten volop over slaapadviezen en hoe slaap van invloed is op je gezondheid. Dat slaap niet te compenseren is wisten we, maar behalve dat het niet werkt zou je je er volgens Zweedse onderzoekers zelfs minder uitgerust van voelen.

Wie denkt in het weekend langer in bed te blijven liggen om bij te komen van de week, doet daar volgens de onderzoekers van het Zweedse Karolinska Institute geen goed aan. Doordat je door langer in bed te blijven liggen je ritme in de war brengt, bezorg je jezelf als het ware een kleine jetlag die je minder scherp maakt.

Bjorn Bjorvatn, een Noorse slaaponderzoeker, bevestigt deze bevindingen. Ook volgens hem zou het meer energie kosten om te herstellen van het veranderde slaapritme, dan de extra slaap oplevert. De meeste energie zou je hebben als je elke dag op het zelfde tijdstip opstaat en naar bed gaat.

Artsen leverden al eerder kritiek op uitslapen in de weekenden. Uit onderzoek aan de hand van bloedtesten dat vorig jaar werd gepubliceerd in de Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism bleek dat mensen die op vrije dagen meer dan zestig minuten langer slapen dan normaal een verhoogd risico hebben op diabetes type 2 en hartkwalen.

Bijna 85 procent van de personen die deelnamen aan het onderzoek sliepen in het weekend langer dan op werkdagen. Hoewel de resultaten geen optimistisch vooruitzicht schetsten voor mensen die op zaterdag en zondag graag wat langer blijven liggen, lijkt het meer de norm dan uitzondering. Een ieder die zich vandaag na een weekend ‘bijkomen’ niet erg uitgerust voelt, is waarschijnlijk herstellende van een jetlag.