Spring naar de content

Waarom de oorlog in streamingland onafwendbaar is

In de wereld van de muziekstreaming hebben twee concurrenten van marktleider Spotify oorlogskleuren op de gezichten gesmeerd. Amazon en Pandora trekken ten strijde.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jessy de Cooker

Trots presenteerde Amazon vannacht de nieuwe streamingdienst Amazon Music Unlimited. De dienst van het internetbedrijf is na lang in de pijpleiding te hebben gelegen eindelijk verschenen. Het wil daarmee de strijd aangaan met Spotify. Uniek aan Amazon Music Unlimited is extra als Side-by-Side, waarin artiesten als Norah Jones, Sting en One Republic hun eigen nummers van commentaar voorzien. Ook is de prijs van Amazons alternatief voordeliger dan die van de Zweedse concurrent. Voor een maandabonnement is de gebruiker 8 dollar per maand kwijt. Een jaarabonnement kost 79 dollar. Het doel is om Spotify van de troon te stoten.

Laat dat nu net hetzelfde doel zijn van Pandora, een aloude speler in het veld. Al gooit de in 2000 als internetradio begonnen streamingdienst het nu over een andere boeg. Het bedrijf maakte vandaag, volgens techblog The Verge, bekend dat de hele lay-out en huisstijl op de schop worden genomen. Het is slechts de tweede keer in het zestienjarige bestaan, een ongelofelijk laag aantal in internettermen. Op dit moment komt Pandora met 78 miljoen actieve gebruikers in de buurt van de ongeveer honderd miljoen mensen die Spotify luisteren. Met de nieuwe look en extra onderdelen als gepersonaliseerde radio – in tegenstelling tot playlists op Spotify – wil Pandora dichter naar de Zweden toe groeien.

Op dit moment zit het verschil tussen Pandora, Spotify en het medeconcurrerende Apple Music (de streamdienst van Apple) in het aantal betalende gebruikers. Waar Spotify in juni veertig miljoen betalende gebruikers bereikte, lopen Pandora (3,9 miljoen betalers) en Apple Music (17 miljoen) ver achter. Met Amazon Music Unlimited als new kid on the block is de jacht op Spotify uitgebreid.

Allemaal willen de achtervolgers een stuk van de Spotify-taart. Het zagen aan de poten van de troon is – getuige de tegelijk geplande releases van Pandora en Amazon – begonnen. Een oorlog in streamingland lijkt onafwendbaar.