Wantrouw dit weekend rode lippen in de horeca

Rode lippenstift – lippenstift überhaupt: ik ben er niet zo van. Het heeft iets kunstmatigs, net zo als botox en siliconen. Iets clownesks. En daarmee is het sowieso uitkijken geblazen deze dagen. Maar er zijn mannen die daar anders over denken. Hele cohorten zelfs. Mannen die onbewust grif 20 procent meer fooi geven als de serveerster haar lippen rood heeft gestift of rode kleding draagt, weet Wenda Kielstra.

Kielstra is oprichter en mede-eigenaar van Consumatics, een onderneming die door middel van onderzoek en literatuurstudies onbewust gedrag van consumenten in kaart brengt voor bedrijven en andere organisaties. Ze startte Consumatics 3,5 jaar geleden. En het loopt boven verwachting. Inmiddels heeft het bureau negen medewerkers, afkomstig uit onder meer de wereld van de psychologie, het bedrijfsleven en zelfs de neurobiologie. Tot de klanten behoren gerenommeerde partijen als Shell, Heineken en bioscoopexploitant Pathé.

Onlangs hield Kielstra een lezing op de horecavakbeurs in Rotterdam. De website Misset Horeca maakte daarvan een verslag. Ze trakteerde de bezoekers op tips om het de gasten extra naar het zin te maken waardoor deze onbewust meer zouden besteden.

Rode lippen en kleding was een van de belangrijkste eyeopeners. Dit blijkt geen broodje-aapverhaal. Onderzoek van Amerikaanse, Britse en Franse gedragswetenschappers staaft dit.

Volgens de Amerikaanse en Franse studies maken rode lippen en kleren vrouwen voor mannen aantrekkelijker. Door extra te tippen zouden mannen volgens de onderzoekers hun status en rijkdom willen benadrukken om indruk te maken op de serveerster.

Een studie van de Universiteit van Manchester bewijst de aantrekkingskracht van rode lippen en kleding. De Britten lieten mannen foto’s zien van vrouwen met en zonder lippenstift en volgden de oogbewegingen. De uitkomst was opmerkelijk. Foto’s van vrouwen met rode lippen werden door mannen gemiddeld 7,3 seconden bekeken, die van vrouwen met roze lipstift 6,7 seconden en van vrouwen zonder lipstick slechts 2,2 seconden.
Er is wel een maar: rode lippen en kleren maken mannen alleen vrijgeviger wanneer de draagster jong is. Oudere serveersters kregen geen extra fooi. Mogelijk houdt dit verband met het feit dat de kleur rood doorgaans wordt geassocieerd met vruchtbaarheid.

Voor dames op leeftijd is het wellicht raadzaam een roos of een andere versiering in het haar te dragen. In dat geval geven beide seksen een hogere fooi.

Kielstra, die de Hoge Hotelschool volgde en daarna haar MBA behaalde op Nyenrode, vergastte de beursbezoekers op nog meer interessante weetjes. Ook meerdere pepermuntjes op een schaaltje in plaats van één per persoon maakt gasten guller, net als een getekende smiley op de bon.

Klassieke muziek in een luxe omgeving blijkt eveneens een pre. Op voorwaarde dat er niet al teveel adagio’s en andere langzame stukken tussen zitten. Dan blijft de gast langer zitten. Met als extra nadeel voor de uitbater dat de medewerkers langzamer gaan lopen.

Klassieke muziek, rode lippen en/of rokken, diademen, klassieke muziek: wie een dezer dagen een vorkje gaat prikken bij Parkheuvel, Las Palmas, Hotel New York of een van de vele andere Rotterdamse horecahotspots is gewaarschuwd!