De geslachtsoperatie van Karwei verdient een staande ovatie

Ik weet niet of Machiel van der Sluijs een klusser is. Of een toffe peer. Misschien slaat hij zijn vrouw wel. Misschien schept hij er wel groot plezier in om ’s avonds en in het weekend kleine kinderen en bejaarden een rolberoerte te bezorgen door hen, verkleed als horrorclown, de stuipen op het lijf te jagen. Maar voor mij verdient de man een standbeeld.

Sluijs is directeur van Karwei. Deze bouwmarkt wil zich volgens De Telegraaf ‘ombouwen’ – LOL! – tot een vrouwelijke bouwmarkt. Zo’n geslachtsoperatie verdient een staande ovatie.

Toegegeven, evolutionair bezien is zo’n compliment misschien niet zo handig. Als vrouwen economisch onafhankelijk zijn, kunnen autorijden – nou ja… – en ook nog eens op het gebied van doe-het-zelven niet meer onderdoen, wordt de rol van ons mannen wel erg marginaal. Nog even en dan moet zelfs Maxim Hartman aan de Viagra.

En eerlijk gezegd denk ik ook niet dat Karwei de emancipatie van de vrouw vanuit maatschappelijk perspectief nu aan het hart gaat dat het daarom de hele winkelformule omgooit. De concurrentie tussen de bouwmarkten is moordend. Met de komst van Hornbach en Bauhaus, twee buitenlandse ketens, is die de laatste jaren alleen maar toegenomen. Door zich meer te specialiseren in woningdecoratie en zich zo te richten op vrouwen wil Karwei zich onderscheiden. In de verwachting dat dit leidt tot een omzetstijging met maar liefst 20 (!) procent.

Die keuze komt niet helemaal uit de lucht vallen. Karwei zit al langer in de overgang. Onder meer via ZieZo, een eigen lifestylemagazine en speciale ZieZo-zaterdagen voor vrouwen, waarop de deelnemers in de bouwmarkt en plein public een krukje leerden timmeren – ik verzin het niet –, deed de keten een jaar of vijf geleden al eens een poging.

ZieZo heeft inmiddels plaatsgemaakt voor Idee. (Dat doet me denken aan de vriendin van een oud-collega. Die werkte bij Computer Idee, een tijdschrift voor de beginnende computergebruiker – door haar consequent Computer Geen Idee genoemd).

Het verdwijnen van ZieZo voorspelt weinig goeds. Maar Karwei is ambitieus. Vrouwen zijn het belangrijkste geslacht voor Karwei, zegt een marketingmanager van de bouwketen tegen De Telegraaf. “Zij bepalen hoe de inrichting van het huis wordt en welke kleuren er worden gebruikt.”

Afgaand op de spaarzame onderzoekjes naar klussen in en rond het huis heeft deze manager gelijk. De klus zelf blijft een mannending, maar het eindresultaat wordt vaker bepaald door de vrouw, leert een enquête uit 2014. Nog verheugender: bijna driekwart van de vrouwen vindt dat ze even goed of zelfs beter is in het doe-het-zelven dan haar man. Ondanks, of misschien wel juist dankzij het feit dat vrouwen zichzelf dikwijls onderschatten en mannen aangeven meer aan te kunnen dan een gemiddelde klus.

Die zelfonderschatting, dat herkent Lot van de Putte wel. Niet zozeer bij zichzelf als wel bij de vele vrouwen die zich bij haar meldden voor de cursus Pumps en Pluggen. In onder meer Amsterdam en Breda kwamen daar honderden vrouwen op af. Zoveel dat de ervaren klusvrouw er een paar jaar geleden vanwege de drukte weer mee is gestopt.

Fijn dat Machiel van der Sluijs en zijn Karwei deze missie nu willen voltooien.

Helemaal voor iemand die ooit bij het indraaien van een gloeilamp een schok van 220 volt overleefde louter en alleen omdat de keukentrap waarop hij stond van hout was…

Beeld: Screenshot YouTube | Karwei