Bij Jumbo is Zwarte Piet welkom, bij de Appie is er voor ieder wat wils

RTL zet de sinterklaastraditie voort met Schoorsteenpieten, of Roetpieten, zo u wil. Winkelketen Hema ging de zender twee jaar geleden al voor. Ook Xenos gebruikt een schoorsteenpiet terwijl de gezichtjes bij Intertoys nog zwart zijn. Kortom, er is ware trend waar te nemen in de commerciële wereld van Sinterklaas, maar niet iedereen surft mee op deze golf.

De Appie: voor ieder wat wils
De Appie: voor ieder wat wils

Albert Heijn blijkt in de oorlog tussen voor- en tegenstanders van Zwarte Piet neutraal te zijn, zo liet de grootgrutter op zijn website weten. Hiermee reageert de supermarktketen op de berichtgeving over de verkleedkleren met een Zwarte Piet zonder schmink. “U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wel staat,” zo stelt Albert Heijn. De supermarktketen is er naar eigen zeggen voor iedereen: “Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.”

tony_hp
Tony’s Chocolonely: tegen slavernij en racisme

Pietwijzer
Chocoladefabrikant Tony’s Chocolonely – u weet wel, van de slaafvrije chocolade – besloot voor de gelegenheid uit te pakken met een gedicht en surprise. Met Tony’s Pietwijzer komt u, door het beantwoorden van de vragen, uiteindelijk uit bij de tekst: “Voor het sinterklaasfeest. Tegen slavernij. Dus Piet moet roetvegen.” Een duidelijke boodschap van Tony’s. Ook het gedicht willen u niet onthouden, zo schreef de dichtpiet bij Tony’s: “Sinterklaas, die fijne man, houdt zielsveel van Nederland. Hij vindt ’t heerlijk hier bij ons. Zo warm, gastvrij en tolerant. Slavernij en ook racisme, nee dat hoort in dit land niet. En tóch voeren we elk jaar de discussie over Piet.”
Lees het hele gedicht en de Pietwijzer hier.

Bij Jumbo: gewoon welkom
Bij Jumbo: gewoon welkom

Volwassenen 
Jumbo Supermarkten laat op de website weten het jammer te vinden dat ‘volwassenen in Nederland de discussie over Piet zo scherp voeren’. Voor de huismerk Sinterklaas-artikelen koos Jumbo voor een themaverpakking, het ‘Heerlijke avondje’. Het huismerk voert bijvoorbeeld sinterklaassymbolen als de mijter en de pet van Piet die moeten herinneren aan sinterklaasavond thuis: “De huidige generatie volwassenen denkt graag terug aan de heerlijke avondjes uit hun jeugd. Jumbo wil de kinderen van nu graag eenzelfde beleving bieden.” Verder laat de supermarktketen weten dat zowel Sint als Piet welkom is en zij beide figuren afbeelden op de sinterklaasartikelen.