Waarom we weinig politiek ‘liken’ op Facebook

Politici maken graag gebruik van sociale media in de hoop meer kiezers mee te bereiken. Er wordt zelfs gezegd dat sociale media de Amerikaanse verkiezingscampagne vormen. Uit onderzoek naar het socialmediagebruik van kiezers in aanloop naar de verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk in 2015 en de verkiezingen in de Verenigde Staten morgen blijkt dat de partijen relatief weinig steun krijgen op Facebook.

De onderzoekers stellen dat mensen hun politieke voorkeur op sociale media niet openbaar willen maken, omdat ze bang zijn dat het niet goed valt bij hun vrienden. In juli dit jaar werd de Facebookpagina van Hillary Clinton door slechts 1,5 procent van de Amerikaanse bevolking geliket en die van Donald Trump door 3,1 procent, terwijl 60 procent van de bevolking actief gebruik maakt van het medium. Het aantal ‘vind-ik-leuks’ van de pagina’s is inmiddels wel gestegen, maar niet representatief voor het aantal mensen dat gaat stemmen.

Volgens de studie is het niet zo dat mensen de kandidaten niet willen liken, het brengt ze automatische informatie updates over hun favoriete kandidaat. Als er een optie zou zijn om een pagina anoniem te leuk te vinden, zouden meer mensen dit doen. Het is al mogelijk incognito een pagina te volgen middels een RSS-feed, maar veel mensen zijn hier niet van op de hoogte.

De resultaten van het onderzoek maken duidelijk dat veel mensen zich niet openlijk met een politieke partij willen identificeren. Kennelijk voelt men minder weerstand vakantiekiekjes en kattenplaatjes met online vrienden te delen dan politieke voorkeuren. Dat neemt niet weg dat sociale media van invloed is op het stemgedrag. Volgens Kristof Jacobs en Niels Spierings, van wie begin dit jaar het boek Social Media, Parties, and Political Inequalities gepubliceerd werd, hebben de sociale media het Nederlandse politieke krachtenveld nauwelijks veranderd.