Spring naar de content

Hoe de rijken bepalen welke voornamen in de mode zijn

Het is een stuk waarschijnlijker dat de traditionele namen die rijke ouders aan hun kinderen geven populair worden, dan de aparte namen die beroemdheden hun nageslacht geven. Minder bedeelde ouders geven hun kinderen graag een naam die veel voorkomt in een rijkere omgeving. En zodra een naam vervolgens veelgehoord wordt, geven rijkere ouders weer andere namen aan hun kroost.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Door Postma

Namen blijven gemiddeld zo’n tien tot twintig jaar populair, maar dit was lange tijd anders. Eeuwenlang werd de naamgeving vooral bepaald door het doorgeven van namen in de familie. Volgens socioloog Stanley Lieberson heeft de industriële revolutie ervoor gezorgd dat het minder gewoon werd kinderen te vernoemen naar vorige generaties. De revolutie zou de invloed van grootouders verkleinen en daarmee de gewoonte om voorouders te eren door de kinderen naar ze te vernoemen doen afnemen. Omdat de industriële revolutie er ook voor zorgde dat meer mensen geletterd werden hadden zij toegang tot een grotere verscheidenheid aan namen.

Het vernoemen naar familieleden is niet geheel in onbruik geraakt en binnen de koninklijke familie is het nog traditie. Willem-Alexander en Máxima vernoemden alle drie hun dochters naar oma’s, tantes, overgroot oma’s en zichzelf (Alexia). In Groot-Brittannië houdt deze traditie ook stand binnen de koninklijke familie en vernoemt nog een kwart van de bevolking het nageslacht naar familieleden. In Nederland lag dat percentage in 1995 op 32 procent.

De trend om niet veel voorkomende namen aan kinderen te geven wordt groter. In Groot-Brittannië werden vorige jaar meer dan 60 duizend verschillende namen geregistreerd, waarvan 50 duizend namen aan maar één of twee kinderen werd gegeven. Twintig jaar geleden werd nog aan 60 procent van de meisjes en 70 procent van de jongens een naam uit de top-100 gegeven. In Nederland worden ook steeds meer verschillende namen aan kinderen gegeven. Een op de tien kinderen krijgt een naam die dat jaar maar één keer gegeven wordt.

Neil Burdess, auteur van Hello, My Name Is… The Remarkable Story of Personal Names, stelt dat het zeer waarschijnlijk is dat het geven van ongebruikelijke namen is gestimuleerd door beroemdheden. De grootste invloed op de populariteit in kindernamen hebben volgens hem de rijkere ouders. Bij ouders met een bovengemiddeld inkomen zijn traditionele namen juist nog erg in trek. “Armere ouders kunnen geloven dat ze hun kind een grotere kans op succes geven wanneer ze ze een naam geven die populair is in de rijkere gebieden.” Wanneer een naam onder de gehele bevolking populair wordt zie je volgens Burdess dat het gebruik weer snel afneemt en dat er andere namen gegeven worden.