Hoe Facebook uw consumptie van politiek nieuws beïnvloedt

44 procent van het dagelijkse nieuws dat Amerikanen consumeren is afkomstig van Facebook, en daarmee zou het sociale medium een grote invloed hebben gehad op de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten. De Amerikaanse krant The Wall Street Journal wilde het verschil tussen de gemiddelde ‘liberale’ en ‘conservatieve’ Facebooktijdlijn weleens aantonen, en entameerde een experimentje.

Een blauwe kolom voor liberaal nieuws, een rode voor nieuws met een conservatieve signatuur: in een actuele nabootsing van twee Facebooktijdlijnen kan de bezoeker van WSJ het schrille contrast met eigen ogen zien. De posts zijn van Facebookaccounts geplukt van bronnen die WSJ in verband houdt met de betreffende politieke voorkeur.

Met andere woorden: Breitbart, Conservative Tribune, The Daily Caller; rood, conservatief, pro-Trump. Rolling Stone, Slate, Vox, The New Yorker; blauw, liberaal, anti-Trump. De posts worden ieder uur geüpdatet.

Interessante verschillen steken vrijwel direct de kop op. De schreeuwerige zin ‘Trump BOMBS New York Times‘ blijkt een typische kop voor nieuws uit de conservatieve hoek, ‘Why Donald Trump has killed American Exceptionalism’ een typische linkse nieuwskop.

De news feeds zijn dus niet gepersonaliseerd, maar geven een indicatie van hoe het klikgedrag en de interesses van een liberale geest leidt tot zijn Facebooktijdlijn, ten opzichte van die van een conservatieve gebruiker.

Aanschouw het verschil zelf door op onderstaande afbeelding te klikken.

schermafbeelding-2016-11-16-om-08-44-22