Spring naar de content

In de HEL (Het Echte Leven) hebben vrouwen korte dikke beentjes

Wekelijks neemt HP/De Tijd de wereld voor mode en trends kritisch onder de loep.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Alexandra Besuijen

Pop en poep
Het loopt tegen het einde van het jaar, dus het is weer tijd voor lijstjes en overzichten. De Top 2000 uiteraard, die zo populair is dat mensen uit het hele land urenlang in de rij staan om een half uurtje in het Top 2000-café te mogen vertoeven. Inclusief zwaaien naar de camera. Die mini-docu’s in Top 2000 á gogo vind ik altijd wel aardig, maar nóg meer Matthijs van Nieuwkerk op tv trek ik niet. De afstandsbediening draait hier overuren: geluid aan geluid uit… En laten we eerlijk zijn: het is wel altijd dezelfde meuk die bovenaan staat. Het lijkt wel of álle stemmers 50+ zijn. Nou ja, het hoort er toch wel een beetje bij.

vi-poo- HP
Screenshot V.I. Poo

Ook altijd leuk: de verkiezing van de Loden Leeuw voor de irritantste reclame van het jaar. De nominaties voor dit jaar zijn bekend en de winnaar wordt op 12 december bekend gemaakt. Stemmen kan hier. Mijn grote, grote, grote ergernis – het krijsende kruidvatkreng – staat er helaas niet bij, maar vermoedelijk omdat ze dan jaar in jaar uit met de eerste prijs aan de haal zou gaan. Ook mijn tweede kandidaat, dat verschrikkelijke Dreftjongetje is er niet bij: ‘daar kan ik zo’n mooie raket van maken, maar ja, hij is nog lang niet leeg..’. En dan zo’n nep armgebaartje… brrrrrr... moordneigingen! Dan vallen deze nominaties best wel mee. De V.I.Poo-reclame is natuurlijk waanzinnig, net als het product zelf, maar tegelijkertijd ook weer zo absurdistisch en over de top, dat ik er nog steeds om moet lachen. En Beter Bed, ach, een beetje niveau regionale tv. Klungelig. Maar niet superirritant. Wel eeuwig jammer dat ze de briljante slogan ‘Retteketet naar Beter Bed’ hebben afgeschaft. Dat zo’n duurbetaalde reclamepiechem daar ooit mee is weggekomen, vervult mij nog steeds met diep respect.

sweetyhearts - hp
Credit: SarahsSweeties

Mollig wollig
Als je door een modetijdschrift bladert en je ziet al die superslanke of zelfs broodmagere modellen, weet je natuurlijk heus wel dat die in HEL (Het Echte Leven) nauwelijks voorkomen. De meeste meiden en vrouwen hebben realistischer vormen, maar dat besef is nog lang niet tot alle kledingfabrikanten doorgedrongen. Dat je vrouwen met korte dikke beentjes hebt, of met lange dunne, korte dunne of lange dikke, bijvoorbeeld. En dat het daarom onzin is om standaardmaten panty’s en sokken aan te bieden, want tachtig procent van de vrouwen kan daar niks mee. Te kort, te strak, te lang. Webwinkel SarahsSweeties heeft onlangs een collectie panty’s en sokken van zachte merinowol (kriebelt niet!) uitgebracht, met verschillende breedte- en lengtematen, waardoor dat leed geleden is. Check meteen even de beroemde Sweeties (onderbroekjes met pijpjes, ideaal tegen de zogenaamde chub rub) en fijne jurkjes voor volle en bolle figuurtjes. En kijk dan Sint of de Kerstman maar lief aan…😜

And… Action!
Soms zit je in zo’n ‘stop de wereld, ik wil eraf’-flow, niks is leuk, er is alleen maar ellende en oorlog en Mariah Carey, en het is koud en de kat heeft gekotst… Ga dan eens naar de fanpagina van de Action op Facebook (meer dan 280.000 leden!). Je zal zien dat je daar van opknapt. Wat een heerlijk, lief, onschuldig getruttel! Wat een overdaad aan zelfgekleurde wenskaarten, waxinelichtjes, uitdeeltraktaties, kerstboomversieringen en beschilderde melkflessen. Oprichtster Ria plaatst elke dag een gezellig bericht met een tip en nodigt haar lezers uit foto’s in te sturen van hun eigen Actionprojecten. Het zal ongetwijfeld kneuterig en niet cultureel-correct zijn, maar wat geniet ik ervan! Met een glühwijntje in mijn Actionmok. Onder mijn knutselstokjesslinger. Faith in humanity restored. Zo simpel kan het zijn.

Santaclara
En nou we het toch over kerst hebben: tot nu toe het leukste reclamefilmpje dat ik heb gezien. Met hippe kerstman en zangeres Emily Roberts. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.