Spring naar de content

Taxi-app Uber zit weer in het nauw

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport heeft besloten dat Taxi-app Uber wederom fout zit. De dienst krijgt een boete van 650.000 euro. Uber krijgt deze opgelegd door de illegale pachtconstructie tussen chauffeurs en taxibedrijven.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jana Simmelink

Het is niet de eerste keer dat Uber onder vuur ligt. In 2014 en 2015 is de in ons land verboden taxidienst Uberpop een veelbesproken onderwerp. Particulieren konden met deze dienst in hun eigen auto mensen vervoeren voor ongeveer de helft van de prijs van een taxi. De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) stelde toen dat ze de dienst beschouwden als illegaal en ertegen op te zouden treden. Vorig jaar april kondigde het OM een strafrechtelijk onderzoek aan naar Uber. Niet alleen individuele chauffeurs, maar ook het bedrijf zelf zou aangepakt worden.
En dat gebeurde: vorig jaar september deed de Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de ILT een inval bij het Amsterdamse kantoor van Uber. Daarbij werd administratie in beslag genomen.

Boeman
Uiteindelijk stopte Uberpop in november 2015 na een reeks boetes en aantijgingen.“Omdat de dienst een belemmering vormt voor een constructieve dialoog over modernisering van bestaande wet- en regelgeving,” meldde het bedrijf in een verklaring. De diensten Uberblack, Uberlux en UberX, die gebruikmaken van chauffeurs met een taxilicentie, bleven beschikbaar. Naast het bovenstaande zijn er nog een heleboel voorbeelden te noemen waarin Uber de boeman is. De meningen van ‘echte’ taxichauffeurs dan nog buiten beschouwing gelaten.

Vandaag (woensdag ,red.) kreeg Uber een boete van 650.000 euro opgelegd vanwege het overtreden van de taxiwet. De boete maakt deel uit van een eerder opgelegde dwangsom van 1 miljoen euro, aldus de Inspectie. Deze was opgelegd in verband het het aanbieden van de UberPop-dienst. De Inspectie zegt een hogere dwangsom te overwegen. De overtreding die het bedrijf begaat, is het laten samenwerken van chauffeurs en taxibedrijven via een verboden pachtconstructie.

Hierdoor kunnen chauffeurs zonder eigen vergunning rijden door de vergunning van een ander te gebruiken. Deze vergunning kost 1500 euro. “Dit is illegaal en dat had Uber kunnen weten,” zegt een woordvoerder van het ILT tegen de NOS. Uber zegt zelf tegen RTL Z dat de pachtconstructie algemeen geaccepteerd is omdat het ‘al jaren breed wordt toegepast in de Nederlandse taxibranche’. “We zijn dan ook verrast door de aantijgingen van ILT.”

Wat de toekomst voor Uber gaat brengen is natuurlijk nog de vraag, maar het lijkt er op dat het niet veel goeds zal zijn.

Onderwerpen