Reizigersorganisatie vreest voor extra kosten omvorming ProRail

Volgens Maatschappij Voor Beter OV is er nog steeds geen duidelijkheid over de financiële gevolgen van de omvorming van ProRail tot een overheidsorganisatie. Volgens de reizigersorganisatie hoort de reiziger niet op te draaien voor eventuele extra kosten, die mogelijk een gevolg zijn van de omvorming. Reden voor de organisatie om een brief te schrijven aan de Autoriteit Consument en Markt. 

Het kabinet en staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu willen ProRail omvormen tot een zelfstandig bestuursorgaan. Op dit moment is het spoorbedrijf dat als zelfstandige spoorinfrastructuurbeheerder het spoor van onderhoud voorziet. “ProRail is nu een besloten vennootschap en heeft daardoor belastingvoordeel via de btw-aftrek,” vertelt voorzitter van de maatschappij voor Beter OV Rikus Spithorst aan het Algemeen Dagblad. Stiphorst: “Als ProRail straks onder het ministerie valt, kan dat niet meer.” Wie de extra kosten straks kan ophoesten, is niet duidelijk. De reizigersorganisatie vreest dat dit mogelijk kan leiden tot hogere kosten van treinkaartjes.

“Voor Beter OV vindt dat de reiziger niet moet opdraaien voor een politiek stokpaardje van de staatssecretaris van IenM, namelijk dat infra- en nutsvoorzieningen bij de overheid thuishoren. KPMG concludeerde in een rapport dat de infraheffing van ProRail, die door de NS wordt verdisconteerd in de reizigerstarieven, bij omvorming tot een zelfstandig bestuursorgaan zal stijgen. Dat wordt door het kabinet te gemakkelijk weggewuifd,” aldus de organisatie.

Lees hier de hele brief van voorzitter Rikus Spithorst aan de Autoriteit Consument en Markt, toezichthouder op de tarieven van ProRail.