Lactacyd verwijdert ‘vrouwonvriendelijke’ video na scherpe column

Lactacyd, de fabrikant van vaginale verzorgingsproducten, moet haast wel een hekel aan zijn klanten hebben, schrijft journalist Teun van de Keuken vandaag in de Volkskrant. Hij baseert zijn aanname op een video van Lactacyd waarin, dixit Van de Keuken, ‘vier pubers van een jaar of dertig maken gierend van het lachen een paar grappen over de vagina ‘een broodje beenham’ en leggen vervolgens aan de kijkers uit hoe zij vinden dat het ‘kutje, doosje, genotsdoosje’ verzorgd moet worden’. Het filmpje is inmiddels door Lactacyd offline gehaald.

Mannenpraat.
Mannenpraat.

Mannenpraat, zo was de video getiteld. Vier mannen vertellen hoe zij vinden dat een vrouw zich moet verzorgen. Een van hen vindt: ‘Het moet in ieder geval verzorgd zijn.’ Een ander: ‘Het moet wel echt vèrs geschoren zijn.’

‘Fijn dat je zo meedenkt, gozer,’ schrijft Van de Keuken in zijn scherpe column. ‘Ik zou zeggen: dames, ren naar de winkel en doe wat de kerels van je verwachten. Je wilt de mannen niet teleurstellen, toch?’

In gesprek met een persvoorlichter of andersoortige woordvoerder vraagt Van de Keuken waarom de mening van mannen van belang is? Lactacyd: ‘Mannenpraat over vrouwenonderwerpen is een veelgebruikt format. Zo kunnen we onze boodschap op een leuke manier voor het voetlicht te brengen. Het is informerend en een beetje fun.’

Of het niet nogal vrouwonvriendelijk is, mannen die het hebben over broodjes beenham en dames opleggen hoe ze zich hygiënisch moeten onderhouden? ‘Sommige mensen zien het zo,’ stelt de voorlichter. ‘Dat mag en dat kan.’

Lactacyd heeft de video van de eigen kanalen gehaald.

Beeld: Lactacyd.nl