FindFace doorzoekt binnen een seconde foto’s van 300 miljoen twitteraars

Met de Russische gezichtsherkenningsapp FindFace kan een onbekende geïdentificeerd worden aan de hand van een foto. Sinds vorige week heeft het programma haar database uitgebreid naar Twitter en kan het binnen een seconde de foto’s van 300 miljoen twitteraars doorzoeken.

Toen de applicatie in februari vorig jaar in Rusland gelanceerd werd kon het alleen gebruikt worden voor het vergelijken van gezichten met profielfoto’s op Vkontakte, de Russische variant van Facebook met ruim 200 miljoen profielen. Volgens de makers kan hun programma met 70 procent betrouwbaarheid de identiteit van gefotografeerde personen vaststellen. FindFace geeft bij het resultaat ook foto’s weer van mensen die er het meest op lijken.

De ontwikkelaars, Artem Kukharenko en Alexander Kabakov zijn klaar om wereldwijd te gaan en zien veel mogelijkheden voor Twittergebruikers die FindFace kunnen gebruiken. Kukharenko vertelde aan Buzzfeed dat nepaccounts van politici in veel landen voor problemen zorgen. Er ontstaan schandalen door tweets die afkomstig zijn van een nepaccount. Met FaceFind zou je makkelijk kunnen achterhalen wie je foto gebruikt.

Hoewel de makers denken dat hun applicatie veel gebruikt zal worden door twitteraars, hebben ze niet aan Twitter laten weten over de integratie. Nu Wexler, een woordvoerder van Twitter, heeft laten weten dat het gebruik van de Twitterdatabase in strijd is met de regels. “Toen we op de hoogte werden gesteld dat ze onze data gebruikten, waren we vastbesloten dat het een schending van onze regels is en hebben we ze het gebruik van onze data verboden. We nemen het heel serieus en doen verder onderzoek,” verklaarde Wexler.

Al vanaf de lancering vorig jaar zijn er vragen rondom privacyschending door FindFace. Het programma werd gebruikt om de sociale media accounts van Russische pornoactrices te vinden en ze vervolgens lastig te vallen. Inmiddels zijn de makers in gesprek om hun techniek te gebruiken bij de 150 duizend beveiligingscamera’s in Moskou. Ook voor commerciële toepassingen staan de makers open, bijvoorbeeld een winkelcamera die registreert dat je naar een stereo-installatie kijkt en via de identificatie gerichte reclame stuurt. De ontwikkelaars hopen ook alsnog met Twitter te kunnen samenwerken.