Internet tijdens college zorgt voor slechtere cijfers

Het gebruik van internet tijdens college zorgt voor slechtere cijfers, zelfs bij de intelligentste en meest gemotiveerde studenten, luidt de conclusie van onderzoek aan de Michigan State Universiteit. Volgens Susan Ravizza, leider van het onderzoek, roepen de resultaten vragen op over het beleid van laptops in de klas, wanneer deze niet nodig zijn.

Aan het onderzoek deden 127 studenten die een introducerend psychologie vak volgde mee. 83 van de deelnemende studenten maakte tijdens meer dan de helft van de 15 colleges gebruik van het internet. De intelligentie van de participanten werd gemeten aan de hand van een ACT test en de motivatie door een online enquête na afloop van het semester. Ook wanneer de studenten het internet gebruikt hadden voor studie gerelateerde onderwerpen – het downloaden van de collegesheets – viel hun examencijfer lager uit.

Ravizza is daarom bij haar lessen gestopt met het voor de colleges online publiceren van de sheets. Door het pas na afloop van de cursus online te zetten hoopt ze dat studenten minder reden zien hun laptop te gebruiken tijdens college, want als die eenmaal aanstaat zijn ze snel afgeleid door andere dingen. Het artikel over het onderzoek, wat gepubliceerd wordt in Psychological Science draagt dan ook als titel “Logged in and zoned out: How laptop internet use impacts classroom learning.”

Eerdere onderzoeken toonden al aan dat het met de hand aantekeningen maken effectiever is dan op de computer. Bovendien zou het een mythe zijn dat studenten in een leeromgeving baat hebben bij multi-tasken, het zorgt vooral voor afleiding.

Nederland
Bij Nederlandse onderwijsinstellingen werd er dit jaar ook veel discussie gevoerd over het gebruik van computers tijdens de les. Yra van Dijk, hoogleraar Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Leiden, besloot dit jaar het gebruik van laptops en mobiele telefoons tijdens haar colleges te verbieden.

Van Dijk liet zich inspireren door Clay Shirky, docent aan de Universiteit van New York, die in 2014 besloot computers uit zijn collegezaal te bannen. Hij beargumenteert dat het aan de docent is een leeromgeving te creëren waar studenten – die er zijn om te leren, de beste kansen krijgen. Omdat computers en computersoftware volgens hem professioneel zijn ontworpen om de aandacht af te leiden, wordt studenten de beste kans om te leren geboden wanneer deze afleiding wordt weggenomen.

Er zijn in Nederland meer docenten die computers verbieden, maar volgens de NOS zijn laptops vrijwel nergens écht verboden, los van een enkel experiment. Aan de Universiteit van Tilburg zijn ze juist van mening dat studenten geholpen moeten worden om laptops te gebruiken tijdens colleges, bijvoorbeeld door extra stroom- en wifipunten te maken. Volgens een woordvoerder van deze universiteit is het dwingen om studenten aantekeningen te laten maken met pen en papier niet meer van deze tijd.

Beeld: Flickr.com | brett jordan