Spring naar de content

Hoe Facebook opnieuw de fout in ging met naaktcensuur

Facebook ging deze week wederom de fout in met haar censuurbeleid. Vorig jaar september ontving het sociale medium een hoop kritiek nadat de bekende foto van ‘het napalmmeisje’ in de Vietnam-oorlog werd gecensureerd. De foto was te bloot. Facebook maakte de verwijdering van de foto na alle kritiek ongedaan. Nu, enkele maanden later, gaat Facebook opnieuw de fout in.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jana Simmelink

Het sociale medium gebruikt software die naakte beelden opspoort en verwijdert. Nu letterlijk, blijkt. De schrijfster Elisa Barbari koos een foto van een beeld van de zeegod Neptunus, naakt, waar hij een drietand vasthoudt. De foto was bedoeld voor haar Facebookpagina ‘Stories, curiosities and views of Bologna‘, maar werd enkele momenten later verwijderd omdat de foto ‘sexually explicit’ zou zijn. Facebook verklaarde aan de schrijfster: “The use of the image was not approved because it violates Facebook’s guidelines on advertising. It presents an image with content that is explicitly sexual and which shows to an excessive degree the body, concentrating unnecessarily on body parts. The use of images or video of nude bodies or plunging necklines is not allowed, even if the use is for artistic or educational reasons.”

Barbara reageerde op de censuur met de tekst: “Yes to Neptune, no to censorship”

960
Barbari’s foto die ze op Facebook plaatste: ‘Yes to Neptune, no censorship

In een interview met The Telegraph reageerde Barbari op de bizarre vorm van censuur: “Hoe kan een kunstwerk een object van censuur zijn? Dit is te gek.” Het standbeeld, gemaakt in 1560 door de Vlaamse Jean de Boulogne, staat al vijf jaar op het Piazza del Nettuno.

Facebook reageerde nadat er ophef over deze vorm van censuur ontstond met de tekst: “Because of its status as an iconic image of historical importance … we have decided to reinstate the image on Facebook where we are aware it has been removed.”

Of Facebook inmiddels leert dat men niet zo’n groot fan is van censuur, zeker niet in deze vorm, zal de tijd uitwijzen.

Onderwerpen