Spring naar de content

Heel Manhattan loopt weg met ‘hygge’. Wij doen het al jaren

Wekelijks neemt HP/De Tijd de wereld voor mode en trends kritisch onder de loep.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Alexandra Besuijen

Hygge hype
Vanmorgen deed ik het nog, eigenlijk zonder dat ik het wist: hygge. Spreek uit: hoe-gah met de g van game en een lekker vet Scandinavisch accent. De storm raasde om het huis, de regen kletterde tegen de ruiten en ik draaide me nog eens behaaglijk om in mijn warme bed terwijl de poezenjongens opgerold naast mij lagen te slapen. Hè gezellig! Dat is zo’n beetje wat hygge inhoudt, de Deense hype die onder Amerikanen, nou ja New Yórkers, momenteel furore maakt. Maar wat ís het? Laten we zeggen een soort feng sui, maar dan op zijn Deens. Houten meubels, warme wollen dekens, knapperend houtvuur en de trui van Sarah Lund. Spelletjes doen rond een grote tafel met vrienden en warme wijn. Pinda’s doppen op een ouwe krant. Heel hygge.
In Engeland is hygge inmiddels zo’n hit dat het woord zelfs de nieuwewoordenlijst van 2016 heeft gehaald, naast onder andere Brexit en Trumpism.
Zelf ook hyggelen? Er zijn inmiddels wel twintig boeken over het onderwerp verschenen maar hier even een korte handleiding.
Behalve wat ik hierboven al noemde, zijn kaarsen een absolute must; in Denemarken vind je die niet alleen thuis of in restaurants, maar zelfs in scholen en kantoren. Schapenvellen zijn hyggelig, evenals zelfgebreide sokken, zelfgebakken appeltaart en houten fruitschalen. Het klinkt ons Nederlanders allemaal heel normaal in de oren, maar voor de hype-gevoelige Manhattanites schijnt het een enorme eyeopener te zijn: je hóeft niet constant op je Manolo Blahniks met een Starbucksbeker over straat te rennen! Gewoon thuis met een pot thee en de poes is ook helemaal cool. Volgens futuriste Lucy Green van het reclamebureau J. Walter Thompson, krijgen mensen zo langzamerhand genoeg van peperdure statuskleding en ingewikkelde superfoodsapjes van tien dollar per flesje. ‘Je doet niet hyggelig om anderen de ogen ermee uit te steken, maar omdat het zo fijn is.’
Uiteraard is de commercie meteen op het fenomeen gesprongen, zoals bijvoorbeeld hyggelife.com. En de producten mogen dan tres hygge zijn, ze zijn evenzogoed nog schreeuwend duur met een paar honderd dollar voor een schapenvel of een hertengewei. Maar niet getreurd: met een rondje kringloop en Xenos kom je een heel eind en wat het fijne is: Dutch pancakes a.k.a. poffertjes zijn het summun van hygge! Ik ben om.

plooirok_hpIn de plooi
Altijd al je innerlijke Gooische vrouw willen ontplooien? Welnu, dat kan deze winter heel gemakkelijk, want de plooirok is terug. Huh? Ja werkelijk. Vogue zegt het zelf. En dan vooral de plissévariant, al dan niet in Schotse ruit. Waar de een gruwt bij het idee alleen al – bible belt fashion – heeft de ander haar 23 jaar oude plooirokje weer blij uit de kast gevist. Het idee dat ik nog iets zou passen van 23 jaar geleden! Dat moet een erg fijn gevoel zijn. En laten we eerlijk zijn, zo’n schots plooirokje met warme trui, dikke maillot en laarzen is natuurlijk wel erg hyggelig. Twee trendvliegen in één klap, als het ware.

1948
Ach, omdat we nou toch in de Deense gezelligheid wentelen, een fijn videootje van Koot en Bie om te laten zien dat ‘wij’ al jaren trendsetters zijn.
Hoeveel hyggeliger wil je het hebben? Dan neem ik nu een kopje thee met een lange vinger. Of twee.