Winnie de Poeh, het literaire beertje dat een miljardenmerk werd

De Britse schrijver A.A. Milne is vandaag 135 jaar geleden overleden. De bedenker van Winnie de Poeh, ’s werelds bekendste teddybeer, had nooit kunnen weten wat voor een wereldwijd bekend merk hij creëerde.

Alan Alexander Milne (1882-1956) vecht in beide Wereldoorlogen en is een gevierde Britse toneelschrijver. We kennen hem vooral als auteur en bedenker van het fictionele beertje Winnie de Poeh. De beer speelt de hoofdrol in drie boeken van Milne: Winnie The Pooh, The House at Pooh Corner en Now We Are Six. Alle werken zijn geïllustreerd door Ernest H. Shepard.

Milne bedenkt het karakter Winnie aan de hand van de teddybeer van zijn zoon Christopher Robin Milne. Al had de auteur nooit kunnen weten dat zijn beertje zo beroemd zou worden. Na zijn dood verkoopt zijn weduwe de rechten op Winnie de Poeh aan filmproducent Stephen Slesinger, die ze op zijn beurt verkoopt aan Walt Disney. Winnie de Poeh wordt een merk dat miljarden waard is. In 2004 berekent zakenblad Forbes dat Winnie 5,6 miljard dollar vertegenwoordigt.

Inmiddels is het beertje uit deze Fictional 15 en is er sprake van een heuse inflatie. Mickey Mouse – de topscorer in de lijst van 2004 – stond voor een schamele 5,8 miljard dollar als je dit afzet tegen de meest recente lijst van Forbes. Smaug, de draak uit The Hobbit, is in 2012 goed voor 62 miljard dollar.

Doe ons maar het liefste beertje in de literatuurgeschiedenis. Op jullie gezondheid A.A. Milne en Winnie de Poeh!