Het verhaal achter hét symbool van de Women’s March

Miljoenen mensen namen deel aan de Women’s Marches van afgelopen weekend. De protesten werden overspoeld met spandoeken waar krachtige illustraties op geprint waren. Misschien wel het meest iconische beeld van de protestactie was Trump die The Statue of Liberty bij haar kruis pakt. Het verhaal achter de kunstenaar die de controversiële plaat maakte.

Een niet zo subtiele verwijzing naar het ‘grab ‘em by the pussy’-schandaal van Trump is de illustratie van de Duitse kunstenaar Lennart Gäbel. Het kunstwerk met de naam ‘They let you do it’ verspreidde zich massaal nadat de tape uit 2005 met Trumps grove taalgebruik lekte. Gäbel publiceerde de illustratie niet grootschalig, hij zette die alleen op zijn Facebook- en Instagramaccount.

Nadat de illustratie werd opgepikt door het Duitse radiostation WDR ging het kunstwerk razendsnel het internet over. De kunstenaar reageerde aanvankelijk verrast. “Het is mind-blowing, omdat het altijd mijn doel was een opinie te verwoorden. Alleen niet simpelweg via Twitter. Nu nemen mensen de afbeelding en maken ze het zich allemaal eigen, omdat ze merken dat we dezelfde idealen delen. Dat is het allerbeste dat had kunnen gebeuren.”

Karikatuur

Het was voor Gäbel vrijwel onmogelijk om geen humoristische illustratie van Trump te maken, vertelt hij aan de Amerikaanse website Mic.com: “Zijn hele persoon is een karikatuur. Je hoeft het nieuws niet eens te volgen om te ontdekken hoe gek hij is. Trump staat voor veel persoonlijkheden die je niet in één persoon wil zien.”

Gäbel ontving mails uit tien verschillende steden in Amerika waar zijn illustratie werd gebruikt tijdens de Women’s March. Ook actrice Drew Berrymore werd met het kunstwerk in haar handen gespot in Los Angeles.

Dat deze illustratie het beeld schetst van de huidige Amerikaanse president is op z’n minst pijnlijk te noemen, zeker wanneer je de iconische Obama-Hope poster van Shepard Faireys vergelijkt met die van Trump. “Wanneer je over honderd jaar terugkijkt op deze periode beklijven twee beelden. Je ziet in Obama de hoopvolle redder en in Trump een grote bende,” stelt Gäbel.