Spring naar de content

Hoe Lily Allen en Carole King het protestlied nieuw leven inblazen

Van kleine vrouwenkoortjes op de hoek van een straat tot krachtige speeches van pop-iconen: de muziekwereld was breed vertegenwoordigd tijdens de Women’s March in Londen en Washington afgelopen weekend. Ook na het massale protest wist dit activistische anti-Trump-artiesten te inspireren. Met de recent uitgebrachte liedjes van Lily Allen en Carole King maakt het genre protestlied een kleine opleving. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Nico Hofstra

Al eerder schreven we hoe de Britse popzangeres Lily Allen zich onverschrokken mengt in het vluchtelingendebat. Ze gaf een optreden tijdens de Women’s March in Londen en bracht deze week een cover uit van het nummer Going To A Town van Rufus Wainwright. Deze Amerikaans-Canadese zanger van het origineel reageerde via Twitter met een kort maar krachtig: ‘BRAVO’. De zwart-wit-gekleurde videoclip maakte Allen in samenwerking met regisseur Bafic en muzikant Mark Ronson. In de video zijn eveneens beelden te zien van Allens optreden tijdens de Women’s March.

Naast deze cover publiceerde Allen ook een samengestelde playlist op Spotify, met onder andere Rasputin van Boney M., Russian Roulette van Rihanna en een aantal van haar eigen nummers, zoals The Fear, Kabul Shit en Fuck You. De playlist, bestaande uit vierentwintig nummers, wordt gesierd door een foto van Trump en draagt de naam: ‘He’ got the whole world, in his tiny hands‘. Het is overigens niet de eerste keer dat Allen de bres op gaat met een protestlied; eerder schreef zij de hit Fuck You, waarin zij ageerde tegen toenmalig president George W. Bush.

Ook de 74-jarige Amerikaanse zangeres Carole King publiceerde vandaag een protestlied. Uitleg bij het publiceerde nummer van King gaf ze op de Huffington Post. “Ik schreef de tekst en muziek voor het lied ”One Small Voice” in 1982. Meer dan twee decennia later nam ik het nummer opnieuw op, want ik wilde een versie zonder synthesizers. Tot 20 januari 2017 was ik deze versie vergeten.” King, die meedeed aan een kleinschalige Women’s March in Idaho, inspireerde het lied op het sprookje De nieuwe kleren van de keizer van Hans Christian Andersen. Volgens King is de kracht en volharding van ‘vele kleine stemmen nodig om de leugens van de luidste stem te overwinnen, met onze boodschap van waarheid, waardigheid en fatsoen.’

Naast de uitgebrachte protestliederen speelde muziek tijdens de daadwerkelijke Women’s March eveneens een grote rol. Onder anderen Alicia Keys, Janelle Monae en Lady Gaga gaven speeches en optredens. Ook waren er in Washington en Londen talloze muzikanten en koren die protestliederen ten gehore brachten. Volgens de Amerikaanse muziekwebsite Pitchfork was de muziek tijdens het massale protest niet zozeer aanwezig als protestlied. “Het had vaak niets te maken met individuele statements, maar meer als een instrument voor protest op zichzelf, voortbouwend op net zulke gevarieerde strategieën als het marcheren zelf.”

Onderwerpen