Stop met sporten – gezond eten is veel belangrijker

Nieuw onderzoek erkent dat sporten niet altijd goed voor je gewicht is

Normaal gesproken moeten we minder eten en meer bewegen om af te vallen. Op het eerste gezicht is dat heel logisch. Want als je meer calorieën weet te verbranden dan je consumeert, zal dat resulteren in gewichtsverlies. Nieuw onderzoek toont nu evenwel aan dat deze aanpak alleen effect sorteert op korte termijn.

Onderzoekers van de Loyola University in Chicago laten zien dat een gezond dieet de cruciale factor in het afvallen en slank blijven vormt en niet het sporten. Volgens de wetenschappers die het onderzoek naar voeding, sport en de impact op gewicht hebben uitgevoerd, laten de studieresultaten zien dat fysieke in beweging zijn niet beschermt tegen gewichtstoename.

Eten

Natuurlijk – en dat laten studies ook zien – weet je door te sporten calorieën te verbranden, wat een positief effect heeft op het vetpercentage. Maar volgens de onderzoekers wordt er veelal geen rekening gehouden met gedragseffecten. Door fysieke inspanning verbrand je namelijk niet alleen calorieën; het maakt ook hongerig waardoor mensen eerder geneigd zijn om weer meer calorieën tot zich te nemen.

Volgens de wetenschappers impliceert dit dat de hoeveelheid en aard van ons voedsel een veel grotere impact heeft op ons lichaamsgewicht dan lichamelijke oefening. De uitkomsten van de studie sluiten daarmee aan bij de bevindingen van andere studies en berichtgeving op dit gebied.

Dikke Amerikanen

In de nieuwe studie, die is uitgevoerd onder leiding van Lara Dugas, assistent-professor aan de Loyola Universiteit, werden 2.000 volwassenen uit de Verenigde Staten, Ghana, Zuid-Afrika, Jamaica en de Seychellen onderzocht door gedurende drie jaar hun fysieke activiteit in relatie tot gewichtsveranderingen te meten. De deelnemers droegen een week meetapparaten – versnellingsmeters – om hun middel om hun energieverbruik en aantal stappen te volgen. Daarnaast werden bij aanvang van het onderzoek en na ieder afgerond jaar het gewicht, de lengte en het percentage lichaamsvet gemeten.

Bij aanvang van het onderzoek bleken de Ghanese deelnemers het laagste gemiddelde gewicht te hebben (63 kilogram voor zowel mannen als vrouwen), en de Amerikanen het hoogste (91 kilogram voor vrouwen, 93 kilogram voor mannen). De Ghanezen waren fitter dan Amerikanen; 76 procent van de Ghanese mannen en 44 procent van de vrouwen voldeed aan de richtlijnen voor fysieke activiteit van de Amerikaanse gezondheidsdienst, terwijl dit voor slechts 44 procent van de Amerikaanse mannen en 20 procent van de Amerikaanse vrouwen het geval was. Volgens die richtlijn moeten volwassenen per week minimaal twee uur en 30 minuten aan matig intensieve bewegingsactiviteit doen, zoals bijvoorbeeld stevig wandelen.

Gewichtstoename

Verrassend genoeg bleken juist de deelnemers met veel lichamelijke beweging het vaakst te maken te krijgen met gewichtstoename. Amerikaanse mannen die aan de richtlijnen voldeden werden zwaarder, terwijl de Amerikaanse mannen die niet de bewegingsoorlog bereikten gemiddeld 300 gram verloren. Volgens de onderzoekers toont dit aan dat fysieke activiteit niet voldoende is om toekomstige gewichtstoename tegen te houden. Andere factoren spelen – zoals voedingspatronen – een veel crucialere rol.

Sporten levert volgens de onderzoekers relatief lage succesratio’s op, omdat mensen slecht kunnen inschatten hoeveel ze verbranden en consumeren. In een studie uit 2010 kregen mensen de vraag om de hun verbrandde calorieën in te schatten. De deelnemers aten uiteindelijk twee tot drie keer de hoeveelheid calorieën die ze feitelijk wisten te verbranden. “Voeding is dan ook een belangrijke factor in gewichtsbeheersing,” stellen de onderzoekers. “Portiegroottes en de aard van de voeding zijn van cruciaal belang voor het behoud van een gezond lichaamsgewicht. Om gewicht te verliezen en de gezondheid te verbeteren”, zo de studie, “moeten we zowel goed eten als ook tijd vinden om te bewegen.

Let dus op uw voeding na een goede work-out. Voor u het weet zitten de kilo’s er zo weer aan.