Spring naar de content

Het ouderwetse en nieuwe aan de beursgang van Snapchat

Snapchat gaat naar de beurs. Het was groot nieuws. Op het moment dat ik aan deze blog begin is het even voor 15u30, een paar minuten voor de openingsbel op Wall Street. Het wordt daar spannend. Sinds Alibaba in 2014 z’n eerste notering kreeg, is dit de grootste IPO (Initial Public Offering). Formeel was de introductie van de entree van Snapchat er al gisteren, met de bekendmaking van de introductiekoers. Die is 17 dollar, terwijl er de afgelopen weken een bandbreedte van 14 tot 16 dollar als indicatie was afgegeven.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Dr. Doom

Maar de belangstelling – of is het gekte – was zo groot dat er nu 60 maal de omzet wordt betaald. Nee, niet winst, dat is – net als in the old days van de Internetbubble – een kennelijk achterhaald begrip. Winst, dat is van later zorg, vorig jaar werd een verlies gemaakt van $ 515 miljoen. Wie zich daar zorgen over maakt, die kan er maar beter afblijven. Net als zeggenschap, die is niet eens van later zorg, die is van helemaal geen zorg. Wie aandelen koopt heeft niks te zeggen, er is geen stemrecht.

Er zijn beslist voorbeelden van bedrijven die een flinke beurswaarde kregen bij de IPO en er vervolgens jaren over deden om winst te maken. En wel zoveel winst dat het uiteindelijk helemaal goed kwam. Amazon bijvoorbeeld, is er zo eentje. Maar Facebook maakte in 2012, het jaar van z’n IPO, al $ 973 miljoen winst. Alibaba maakte al $ 3,7 miljard winst.

Inmiddels is er de eerste notering, ruim boven de $ 24,-. Dat betekent dat de gelukkigen die op hun eerdere inschrijving aandelen toegewezen kregen – want zo dat gaat dat – direct 20 tot 30 procent winst hebben genomen. Of, als ze met bankkrediet werken, misschien wel 100 procent winst. ‘Effectenkrediet’ , zoals dat heet, levert meestal een bevoorschotting op van zo’n 70 procent. Je leent voor die $ 17,- dus een kleine $ 12,- dollar en betaalt daar een paar dagen rente over. Zelf heb je dan iets meer dan $ 5,- erbij gelegd en die $ 5,- worden er $ 10,- of misschien wel $12,- als je direct verkoopt. Er zijn 200 miljoen nieuwe aandelen uitgegeven en binnen een kwartier waren er daarvan al 50.000.000 van eigenaar gewisseld. Wie zuur wil zijn stel vast dat Snapchat 200 miljoen maal 7 dollar heeft laten liggen door de introductiekoers niet op $ 24,- maar op $ 17,- te stellen. Ach, dat is maar 1,4 miljard dollar en gaat van de grote hoop.

Zo doe je dat. Of je verkoopt niet direct omdat je nog meer stijging verwacht. Zit je met die veronderstelling mis dan kun je net zo makkelijk ook heel veel geld verliezen, als het aandeel niet verder stijgt maar fors daalt.

Wie de koers wil volgen doet dat hier.

Update 3 maart 2017, 10u35: Het aandeel Snapchat sloot de beursdag af op een koers van $24.48. Hiermee is het bedrijf nu 28 miljard dollar waard.

Onderwerpen