Zo ziet de ‘nieuwe wereld’ van zangeres Lorde er uit

Dronken, dansen en huilen om haar ex

Haar eerste album was volgens het Amerikaanse muziektijdschrift Rolling Stone ‘onheilspellend, pakkend, verstillend maar ook populair’. Daarna verdween zangeres Lorde in de anonimiteit. Maar na bijna vier jaar stilte was het donderdag dan eindelijk zover: een teken van leven van de Nieuw-Zeelandse. Ze beloofde ons ‘de nieuwe wereld’ en kwam met de nieuwe single Green Light.

Lorde is een vreemd fenomeen. Al eerder schreven we over de langdurige stilte rond de twintigjarige Nieuw-Zeelandse Ella Yelich-O’Connor, artiestennaam Lorde. In november vorig jaar hoorden we voor het eerst sinds drie jaar weer iets dat leek op de aankondiging van een nieuw album. In een lange brief op Facebook, een dag voor haar twintigste verjaardag, schreef ze over haar afwezigheid en wat ze voor ons in petto had. Een nieuwe wereld welteverstaan. “De grote dag is niet morgen, zelfs niet over een maand, maar wel snel,” schreef ze in het Facebookbericht. De grote dag bleek de releasedatum van haar nieuwe single Green Light.

Liefdesverdriet

Green Light, het eerste nummer van haar langverwachte tweede album Melodrama, gaat over het veelbezongen thema liefdesverdriet. Volgens de zangeres is ze niet gewend om over dergelijke onderwerpen te schrijven. “Het duurde even voordat ik uitvond hoe ik hierover moest schrijven,”zegt ze in een interview met de Amerikaanse radiozender Beats 1. “Het was mijn eerste grote liefdesverdriet. Het nummer gaat over de momenten direct nadat je leven is veranderd, en de stomme kleine dingetjes die door je gedachten gaan.”

Verder laat de Nieuw-Zeelandse zich niet uit over hét thema van haar nieuwe album en single. “Het klinkt erg vrolijk en de tekst is zo intens overduidelijk,” zegt Lorde zelf over Green Light. Een stijl die niet te rijmen is met de lome, mysterieuze muziek van haar debuut Pure Heroine, met hitsingle Royals. Ze schrok zelf ook: “Ik merkte opeens dat het wel heel vrolijk klonk,” zegt ze. “Ik realiseerde me dat dit het dronken meisje is, dansend op een feestje en huilend om haar ex-vriend en waarvan iedereen vindt dat ze een puinhoop is.”

Volgens NME-recensent Rhian Daly gaat het lied wellicht over het afscheid nemen van een wederhelft. Toch weet Lorde het overduidelijk ellendige gevoel te brengen alsof het de meest ‘bevrijdende ervaring’ is. “Het is het soort lied dat je constant zoekt als je in een sleur zit. Een spreekwoordelijke raket die je bij je kraag vat en terugzet op het juiste spoor.”

Publiekstrekker

Volgens The Guardian is Lorde niet iemand van wie je een vlot dansnummer verwacht. “Toch werkt Green Light, met witchy-teksten onder een dansvloer-geboren refrein en een einde dat doet denken aan het beste van eind jaren ’90: de pogingen om alt-rock (verpletterende synths, gitaren en een algeheel gevoel van wantrouwen) te combineren met de grote aantrekkingskracht van popmuziek.” Haar ‘lage stem en ‘fladderende alt-zang’, passen volgens recensent Maura Johnston uitstekend bij dit nummer. Een combinatie van alt-rock en pop is overigens meer dan logisch. Het zou passen bij de festivalcultuur waar Lorde publiekstrekker is en waar ze weer het dronken meisje mag zijn.

Lorde’s tweede album Melodrama staat gepland voor juni.