Spring naar de content

De mythe ontkracht: Kinderen lezen liever van papier dan scherm

Het is een populaire aanname dat jonge mensen bij voorkeur niet meer van papier lezen. Recent onderzoek, waaruit blijkt dat kinderen papieren boeken verkiezen boven lezen van het scherm, ontkracht deze veronderstelling juist. Toegang tot meerdere apparaten met e-reader functie zou er zelfs voor zorgen dat de jeugd minder leest.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Door Postma

Onze kinderen groeien meer dan ooit op met een scherm in hun hand. Ze hebben digitale vaardigheden die, volgens de digital native-theorie, aangeboren zijn en zouden door deze aangeboren kenmerken digitale boeken preferen boven papieren boeken. Althans, dat werd altijd gedacht. Uit eerdere onderzoeken werd al duidelijk dat de term ‘digital native’ ten onrechte suggereert dat jongeren intuïtief aanvoelen hoe ze digitale technologie moeten gebruiken. Het zijn de eerste barstjes in de digitaliseringsmythe.

Digitalisering

Het is dan ook niet gek dat uit een nieuw Australisch onderzoek naar het leesgedrag van kinderen tussen de acht en twaalf jaar blijkt dat jonge mensen niet meer zijn gaan lezen door alle digitale opties. Ze zijn opgegroeid in het digitale tijdperk, maar lezen juist liever van papier. Het feit dat we nu kunnen lezen van de smartphone, iPad, laptop of e-reader zorgt er zelfs voor de gemiddelde leestijd afneemt. Deze bevinding sluit aan bij eerder onderzoek waaruit blijkt dat ook tieners en studenten de voorkeur geven aan papieren boeken.

Echter, in het onderwijs krijgen nieuwe leermogelijkheden als digitale schoolborden en digitale leerplatforms meer ruimte. In Australië en de Verenigde Staten zijn er al scholen en openbare bibliotheken waar de papieren boeken in de ban zijn gedaan en enkel digitale boeken beschikbaar zijn, terwijl blijkt dat ze juist liever later in de boeken duiken.

De Australische onderzoekers vrezen dat de jeugd minder gaat lezen, doordat de geprefereerde manier hun ontnomen kan gaan worden. Omdat lezen de geletterdheid ten goede komt, bevelen de onderzoekers een aantal andere – ouderwetse – methodes aan om kinderen aan het lezen te krijgen. Ouders en leraren moeten hierbij het goede voorbeeld geven door bijvoorbeeld over boeken te praten, zichtbaar plezier te hebben in lezen, boeken aan te bieden die kinderen leuk vinden en voor een rustige omgeving zorgen om te lezen.