Slaap lekker, hoeders van de Krant van wakker Nederland!

“Dit is een mooie uitspraak voor TMG; we zijn er heel blij mee.” Arnold Croiset van Uchelen, advocaat van de Telegraaf Media Groep (TMG), liet er gisteren na afloop van de uitspraak van de Ondernemingskamer geen misverstand over bestaan. De rechters hadden de poging van John de Mols Talpa om de overname van TMG door de Belgische krantenuitgever Mediahuis en Bech, het investeringsvehikel van de Brabantse textielfamilie Van Puijenbroek, te frustreren terecht getorpedeerd. En dat was een zegen voor TMG, aldus de advocaat. Heeft hij gelijk? Is Mediahuis inderdaad de beste partner voor de Krant van wakker Nederland?

Een ding is zeker: de Van Puijenbroeken hebben een stevige stem in het kapittel bij TMG. Al sinds ze in 1951 voor een luttele 160.000 gulden een belang van 33 procent in het concern verwierven. Destijds, in 1951, waren ‘De Puijen’ de redders van De Telegraaf. De laatste jaren lijkt de grootaandeelhouder eerder een blok aan het been. De resultaten van TMG staan al lange tijd sterk onder druk. Dat heeft vooral te maken met de teruglopende krantenmarkt en de digitalisering. De bestuurders van het imperium, veelal zetbazen van de grootaandeelhouder, probeerden het tij wel te keren, maar waren daarmee niet bepaald ‘gelukkig’. Hyves, Moviebytes, Nobiles: de meeste investeringen in nieuwe media bleken regelrechte bleeders. Alleen al op Hyves verloor TMG zo’n 40 miljoen euro.

Door de aanhoudende koersdalingen, mede ingegeven door gebrek aan visie en daadkracht, zijn de Van Puijenbroeken er inmiddels al een half miljard euro bij ingeschoten.

Door stevig te reorganiseren hield TMG het hoofd boven water. De Puijen bleven het concern trouw. Ze breidden hun belang zelfs uit tot 41 procent. Veel plezier hebben ze van die investering niet gehad. Door de aanhoudende koersdalingen, mede ingegeven door gebrek aan visie en daadkracht, zijn ze er inmiddels virtueel al een half miljard euro bij ingeschoten.

Zeker, er gebeurden ook goede dingen aan de Basisweg, thuishaven van de krant en de holding. Zoals de samenwerking met Talpa. TMG en John de Mol bundelden vorig jaar een groot deel van hun belangen op radio- en televisiegebied (onder meer Radio538, Radio10, Sky Radio, SBS6 en 9). De Mol zou TMG helpen zijn sterke merken crossmediaal verder uit te venten. De Telegraaf zou een eigen digitale 24-uurs nieuwszender krijgen en Telesport een 24-uurs sportzender.

Overnamestrijd

Eind vorig jaar gooiden de Van Puijenbroeken plots de knuppel in het hoenderhok. Ze kondigden een bod aan, samen met Mediahuis. Pater familias Guus van Puijenbroek, tevens commissaris bij TMG, had de Belgische eigenaren van kranten als de Gazet van Antwerpen, De Standaard en NRC Handelsblad, daar zelf voor benaderd. Kennelijk baarde de samenwerking met Talpa de grootaandeelhouder zorgen. Niet lang daarna kwam ook Talpa met een bod. De CEO en CFO van TMG, beiden wel geporteerd van de samenwerkingsplannen met Talpa, werden gewipt. Er volgde een heuse overnamestrijd.

In tegenstelling tot hun Nederlandse concurrenten betalen uitgevers in België geen BTW. Daarnaast is er indirecte steun via het Belgische postbedrijf BPost.

Winnaars van dit gevecht lijken vooralsnog Mediahuis en de Van Puijenbroeken – Talpa kan nog tegen de uitspraak van de Ondernemingskamer in beroep. Immers, deze combi heeft al 60 procent van de TMG-aandelen in handen. Kortom, een meerderheidsbelang kan De Mol op zijn buik schrijven. Grote vraag, zoals de advocaat van TMG gisteren betoogde, is de onderneming daar ook het meest bij gebaat?

Mediahuis

Mediahuis lijkt een succesverhaal. Waar veel Nederlandse uitgevers al lang van het toneel zijn verdwenen of slechts met moeite het hoofd boven water houden, doen Mediahuis en de Persgroep, eigenaar van onder meer de Volkskrant, Het Parool, Trouw, AD en de voormalige kranten van Wegener, het redelijk goed. Maar daarbij past een belangrijke kanttekening. In tegenstelling tot hun Nederlandse concurrenten betalen uitgevers in België geen BTW. Daarnaast is er indirecte steun via het Belgische postbedrijf BPost. Dat krijgt jaarlijks 261 miljoen euro van de overheid om kranten en magazines te verspreiden.

Slaagt het bod van Mediahuis en De Puijen, dan leidt dat zeker tot schaalvoordelen op het gebied van inkoop, drukken en distributie. Maar die voordelen zijn eindig. Datzelfde geldt voor de nieuwe bezuinigingen die TMG dan staan te wachten, onder meer in de vorm van de verkoop van de panden aan de Basisweg.

 Via print, radio en (lineaire) tv ontstaat een crossmediaal concern dat niet alleen de infrastructuur, maar ook de content in huis heeft om een massapubliek te bereiken.

Platform

Samensmelting van Talpa met TMG biedt een aanzienlijk beter perspectief. Via print, radio en (lineaire) tv onstaat een crossmediaal concern dat niet alleen de infrastructuur, maar ook de content in huis heeft om een massapubliek te bereiken. Voor adverteerders een ideaal platform. Al was het maar omdat er zo een goed alternatief ontstaat voor de overmacht van Facebook en Google op de advertentiemarkt.

“Het zou te gek zijn als er over vijf jaar een soort Media City aan de Basisweg staat met studio’s, met radio, met redacties en de dikste glasvezel die er in Nederland te vinden is,” jubelde De Mol een paar weken geleden in De Telegraaf.

Misschien moet de Nederlandse mediamagnaat gewoon een keer zijn voiture pakken en naar het onder de rook van Tilburg gelegen Gorp en Roovert rijden. In dit gehucht, in een neogotisch jachthuis, in de volksmond Het Kasteel geheten, houden Bech en de Van Puijenbroeken sinds jaar en dag kantoor.

Een goed face-to-facegesprek doet soms wonderen.