Champagne en beeldende kunst gaan prima hand in hand

Champagne en beeldende kunst lijken twee losstaande entiteiten. Uw hoofdredacteur van HP/De Tijd en schrijvende kok Tom Kellerhuis ontdekte in Parijs dat ze, dankzij de Spaanse kunstenaar Jaume Plensa, wel degelijk samen kunnen gaan. 

Een manshoog beeld, opgebouwd uit cijfers, letters en tekens. Een denkende, gehurkt zittende figuur van staal, waar we dwars Jaume Plensadoorheen kunnen kijken. We herkennen hier onmiddellijk de hand van de vermaarde Spaanse kunstenaar Jaume Plensa.

Midden in de grote zaal van de École nationale supérieure des beaux-Arts, de Franse universiteit van de beeldende kunst aan de Rue Bonaparte in het hart van de beroemde Parijse wijk Saint-Germain-des-Prés, stond het beeld op dinsdag 28 februari centraal op een voor de internationale pers en lokale celebrities groots georganiseerde vernissage door het oudste Franse champagnehuis Ruinart, opgericht in 1729. De champagne vloeide dan ook rijkelijk op deze mooie avond, uitgeschonken door gemaskerde en geheel getatoeëerde prachtige obers.

Carte Blanche

Want dat champagne en beeldende kunst hand in hand gaan, geldt zeker voor Ruinart. Sinds de eerste samenwerking in 1896 met een van de grondleggers van de art-nouveau – de Tjechische kunstenaar Alphonse Mucha, die een advertentiecampagne voor champagnemerk ontwierp – is het huis verbonden aan de kunstwereld. Sindsdien weet het huis met grote regelmaat gerenommeerde kunstenaars aan zich te binden, en geeft het sinds het begin van deze eeuw zelfs elk jaar een internationaal vermaarde kunstenaar carte blanche om zijn visie te geven. Leuk detail is dat er in de afgelopen tien jaar maar liefst drie Nederlanders voor deze unieke samenwerking werden verkozen: designer Maarten Baas, ontwerper Piet Hein Eek en fotograaf Erwin Olaf, allen bekend mede vanwege hun zeer herkenbare stijl.

Jaume PlensaPlensa

En voor 2017 is dat dus de gevierde Spaanse kunstenaar Jaume Plensa geworden, eveneens een artist met een zeer herkenbare stijl. Plensa studeerde kunst aan de Escuela de la Llotja en vervolgens aan de Escola Superior de Belles Arts de Sant Jordi in Barcelona. Hij zette zijn opleiding voort bij de gerenommeerde Henry Moore Foundation in Engeland en in het Atelier Alexander Calder in Frankrijk.

Hij woont en werkt in Barcelona, waar hij ook zijn eerste expositie had. Plensa doceerde onder andere aan de École nationale supérieure des beaux-Arts – niet verwonderlijk daarom dat juist daar zijn beeld werd gepresenteerd. Zijn werk wordt in talrijke galeries in Europa, de Verenigde Staten en Japan tentoongesteld. Overal ter wereld kun je zijn gigantische beelden in de open lucht zo maar tegenkomen: van Madison Square Park in New York tot Antibes.

Wijnstok in de bodem

Voor Ruinart liet hij zich inspireren door de oom van grondlegger Nicolas Ruinart: Dom Thierry Ruinart. Thierry was een denker uit de verlichting die zijn dagen vulde met het bestuderen van teksten, cijfers en kunst én speelde tevens een belangrijke rol bij het ontstaan van het champagnehuis. Het beeld zou je een stille getuige kunnen noemen die met zijn voeten verankerd zit in de grond, net zoals een wijnstok in de bodem.

Het is gemaakt van roestvrijstalen letters en cijfers uit het Latijn, Grieks, Arabisch, Hebreeuws, Chinees, Japans, Russisch en Hindi. Naast het beeld ontwierp Plensa ook een limited edition champagnebox die is afgeleid van het beeld, en naar verluidt al lang en breed is uitverkocht.

Het beeld van Plensa reist dit jaar nog langs de volgende beurzen: Basel Hong-Kong, Frieze New York, Art Basel Basel, Frieze London &  Basel Miami.